Minister Transportu o kondycji PKP
Dnia 6 września 2006 roku Minister Transportu –Jerzy Polaczek zaprezentował na konferencji prasowej wyniki działań naprawczych w Grupie PKP po 7 miesiącach b.r. Poniżej prezentujemy kilka zestawień liczbowych, świadczących o poprawie kondycji finansowej spółek wchodzących w jej skład.
Po raz pierwszy od kilkunastu lat w 2006 roku nastąpiło w Polsce odwrócenie spadkowego trendu liczby przewożonych pasażerów –powiedział na wstępie prezentacji Jerzy Polaczek. W tym czasie przewoźnicy Grupy PKP przewieźli 127 milionów pasażerów, tj. o 1 milion 800 tysięcy więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Tylko w lipcu i sierpniu dwóch największych przewoźników pasażerskich: PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne przewiozły w sumie 27 mln 160 tys. pasażerów, czyli o ponad 600 tysięcy więcej niż przed rokiem. Lepsza kondycja finansowa wewnątrz Grupy PKP jest rezultatem pracy zarówno Ministerstwa Transportu, jak i poprawy efektywności gospodarowania w spółkach kolejowych –dodał Minister Transportu.
Wynik netto spółek Grupy PKP (w mln zł)
Spółka
|
7 miesięcy 2005 r.
|
7 miesięcy 2006 r.
|
PKP S.A.
|
-526,8
|
-143,6
|
PKP Cargo
|
1,1
|
26,0
|
PKP LHS
|
15,7
|
43,8
|
PKP PR
|
-361,7
|
-171,2
|
PKP Intercity
|
3,4
|
15,9
|
PKP SKM
|
-0,4
|
2,1
|
PKP WKD
|
0,2
|
0,3
|
PKP PLK
|
-94,5
|
-52,2
|
PKP Energetyka
|
12,5
|
8,7
|
PKP Informatyka
|
-1,1
|
0,5
|
Telekomunikacja Kolejowa
|
-20,4
|
-6,7
|
W przyszłym roku powinno dojść do zrównoważenia finansowego bieżącej działalności spółki PKP Przewozy Regionalne (wyniki spółki w 4 ostatnich latach niżej). Będzie to możliwe pod warunkiem zwiększenia efektywności gospodarowania o ok. 80 mln zł, obniżenia stawek dostępu do infrastruktury kolejowej przez PKP Polskie Linie Kolejowe o ok. 11% (70 mln zł), zwiększeniu dofinansowania przez samorządy o ok. 50 mln zł (do kwoty ok. 525 mln zł) oraz zwiększenia przychodów własnych (wraz z dotacją do ulg) w roku 2006 do kwoty 1 650 mln zł –powiedział obecny na konferencji prezes zarządu PKP S.A. Andrzej Wach .
Do rozwiązania pozostaje problem narosłego zadłużenia, ale jak zapewnił Minister Jerzy Polaczek, przygotowywane są rozwiązania wykorzystujące w tym celu środki Funduszu Kolejowego. W ramach podziału środków z akcyzy zadecydowaliśmy, że 65% środków będzie przeznaczonych na infrastrukturę drogową, a 35% na infrastrukturę kolejową, co jest krokiem w stronę rozwiązań stosowanych w krajach Unii Europejskiej, gdzie 60% środków kierowane jest na drogi, a 40% na kolej –dodał Minister.
Wyniki Spółki PKP Przewozy Regionalne
2003 r. –strata 1,241 mln zł
2004 r. –strata 763 mln zł
2005 r. –strata 647 mln zł
2006 r. (prognoza) –200 mln zł . Na taką sytuację wpływ mają m.in.:
* wzrost przychodów –66 mln zł,
* obniżka kosztów –71 mln zł,
* zwiększenie dofinansowania samorządów –92 mln zł,
* dofinansowanie połączeń międzywojewódzkich –218 mln zł .
Na konferencji prasowej zaprezentowano także liczbę przewożonych przez spółki z Grupy PKP pasażerów. I tak:
w 7 miesiącach 2003 r. –przewieziono 166,1 mln pasażerów,
w 7 miesiącach 2004 r. –159,4 pasażerów,
w 7 miesiącach 2005 r. –125,6 pasażerów,
w 7 miesiącach 2006 r. –127,4 pasażerów, w tym:
* 94,7 mln –PKP PR,
* 6,08 mln PKP IC,
* 22, 8 mln SKM i
* 3,8 mln WKD.
Po raz pierwszy od kilkunastu lat w roku 2006 nastąpiło w Polsce odwrócenie spadkowego trendu liczby przewożonych pasażerów. Za dotychczas osiągnięte wyniki finansowe Minister Jerzy Polaczek podziękował prezesom spółek Grupy PKP. Szef resortu zapowiedział również zwiększenie w przyszłym roku o 20% środków na infrastrukturę kolejową i modernizację taboru. Wzmocniony zostanie pion inwestycji w PKP PLK, a także prowadzona będzie wycena majątku należącego do PKP.
Bardziej szczegółowe informacje o wynikach spółki PKP IC można znaleźć pod adresem: http://www.infobus.com.pl/text.php?id=8035 . Natomiast szerzej o liczbie przewożonych przez PKP pasażerach pisaliśmy w sierpniowym wydaniu InfoBusa: http://www.infobus.com.pl/text.php?id=7810 .
Wykorzystano materiały Ministerstwa Transportu.