Minister Adamczyk o nowym moście w Krakowie. Pierwszym z trzech
Pociągi od piątkuwieczorem przejeżdżać będą przez pierwszy z trzech nowych mostów na Wiśle wKrakowie, znajdujący się na modernizowanej linii średnicowej biegnącej przezcentrum miasta. Teraz nastąpi rozbiórka starego mostu i budowa w jego miejscudwóch pozostałych.
Budowa trzech równoległych mostów kolejowych na Wiśle tojeden z kluczowych elementów przebudowy linii średnicowej Kraków GłównyTowarowy – Rudzice. Inwestycja ta jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciemna terenie krakowskiego węzła kolejowego.
Rozpoczęte w lipcu 2017 roku prace modernizacyjne liniiśrednicowej E30 zakładają zastąpienie nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypuziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej iwybudowanie na nich czterech torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle, atakże przystanków kolejowych Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i KrakówZłocień.
Przeprawa oddawana w piątek do użytku mierzy 234 metrydługości i niemal dziewięć metrów szerokości. Składa się z trzech łukowychprzęseł, z których najwyższe wznosi się na przeszło 18 metrów. Pociągi pojadąpo moście z prędkością 100 km/h.
Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczykpodczas piątkowego briefingu, nowa infrastruktura stwarza większe możliwościdla przewozów aglomeracyjnych i znaczne skraca czas przejazdu. „Konsekwentniedążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej”- podkreślił.
„Te mosty mają szczególne znaczenie dla ruchu kolejowego, boone udrażniają także ruch na linii międzynarodowej – to nie jest zwyczajnalinia, to jest jedna z najważniejszych linii kolejowych w Polsce” – powiedziałAdamczyk dziennikarzom.
Inwestycje na linii średnicowej w Krakowie – wskazał szefresortu infrastruktury – to nie tylko trzy nowe mosty, ale także nowoczesneestakady zastępujące nasyp kolejowy, który przedzielił miasto w 1855 roku. „Toprzeszło już do historii” – podkreślił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Skierowanie pociągów na nowy most oznacza rozpoczęciekolejnego etapu krakowskich inwestycji kolejowych. Wykonawcy przystąpią terazdo rozbiórki starego mostu średnicowego. Zostanie on podzielony na fragmenty,które po renowacji będą wykorzystane ponownie na sieci kolejowej zarządzanejprzez PLK. Po demontażu dotychczasowej konstrukcji, rozpocznie się budowanastępnych dwóch przepraw. Na środkowej zmieszczą się dwa tory kolejowe. Nazachodniej będzie miejsce na jeden tor, a obok przewidziano kładkępieszo-rowerową. Wszystkie mosty mają być gotowe do końca 2021 r.
W ramach inwestycji na trasie pomiędzy Krakowem Głównym aKrakowem Płaszowem został całkowicie usunięty nasyp kolejowy pomiędzy ul.Kopernika i ul. Miodową, a w jego miejscu budowane są estakady, na którychzaplanowano cztery tory. Po pierwszej z nich już jeżdżą pociągi. Terazwznoszone są konstrukcje pod kolejne tory.
W sumie przebudowany zostanie odcinek torów o łącznejdługości 20 kilometrów. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą po nich zprędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa – 100 km/h.
Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijnedofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest w2021 r.(PAP)
„