Miliony na dolnośląskie linie kolejowe

inforail
06.03.2016 18:50

Rekordowo krótki czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy,Częstochowy i Krakowa oraz atrakcyjne czasy podróży do Jeleniej Góry i Gdyni -to efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Dolnym Śląsku. Od2015 r. do końca br. zarządca infrastruktury przeznacza na prace na tereniewoj. dolnośląskiego ponad 600 mln zł.

Tylko w 2016 r. odnowionych będzie 30 km toru wymienionebędzie 20 km sieci trakcyjnej. Modernizacja 20 przejazdów kolejowo-drogowychpodniesie poziom bezpieczeństwa. W 2015 r. roku prace objęły już 45 obiektówinżynieryjnych, 53 km torów oraz 12 km sieci trakcyjnej. Zmodernizowano lubwymieniono 47 rozjazdów oraz przebudowano 47 przejazdów kolejowych.

Najważniejsze projekty realizowane na Dolnym Śląsku wostatnich latach to modernizacja na linii Wrocław ? Poznań na odcinku Wrocławgranica woj. dolnośląskiego (1,3 mld) i poprawa linii 274 Wrocław – Wałbrzych ?Jelenia Góra (dotychczas ponad 400 mln). Zakończona modernizacja linii Legnica? Wrocław ? Opole (ponad 2 mld zł).

Z RPO w 2015 r. przeprowadzona została m.in. modernizacjaperonów na stacjach Jelenia Góra Zachodnia i Piechowice w ramachJeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej (8,3 mln). W kolejnej perspektywie,wspólnie z władzami samorządowymi woj. dolnośląskiego, PLK analizuje m.in.modernizację dwóch odcinków linii, mających istotne znaczenia dla wrocławskieji wałbrzyskiej aglomeracji: linii kolejowej nr 292, na odcinku Jelcz Miłoszyce? Wrocław Sołtysowice oraz linii kolejowej nr 285 na odcinku ŚwidnicaKraszowice – Jedlina Zdrój.

Poprawa standardu obsługi podróżnych to m.in. modernizacjawszystkich stacji i przystanków na linii poznańskiej od Żmigrodu do Wrocławia.Przebudowa wybranych przystanków na trasie do Jeleniej Góry, w tym stacjiWałbrzych Miasto, Jelenia Góra. Budowa nowych przystanków m.in. WrocławGrabiszyn i Wrocław Różanka. PLK przygotowuje plany budowy kolejnychprzystanków w aglomeracji wrocławskiej i wałbrzyskiej (Mokronos Górny, Iwiny,Wałbrzych Śródmieście oraz modernizacji przystanku Wrocław Muchobór). Zarządcainfrastruktury poprawia stan Nadodrzanki – linii z Wrocławia w kierunku Głogowagdzie prowadzony jest remont toru na odcinku Rudna Gwizdanów – Głogów orazmodernizacja odcinka Głogów ? Bytom Odrzański.

Na Dolnym Śląsku wnowej perspektywie realizowane będąprace:

– na linii C-E 59 modernizacja Nadodrzanki w ramach projektu prace na odcinku WrocławBrochów/Grabiszyn ? Głogów ? Zielona Góra ? Rzepin ? Szczecin Podjuchy.

– na linii E 30 elektryfikacja odcinkaWęgliniec ? Zgorzelec.

– na linii 289 rewitalizacja odcinka Legnica – RudnaGwizdanów, umożliwiająca przywrócenie ruchu pasażerskiego.

– na linii nr 181 prace pozwolą na przywrócenie towarowegoruchu kolejowego na całym odcinku Oleśnica ? Kępno.

Nowy most graniczny

W 2016 r. zakończą się prace przy budowie nowego mostugranicznego nad Nysą Łużycką, na odcinku Bielawa Dolna ? Horka. Nowe torypozwolą na sprawniejsze prowadzenie cięższych pociągów z prędkością do 120km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują obecnie olbrzymiprogram inwestycyjny. Efektem prac jest m.in. krótszy czas przejazdów międzynajwiększymi miastami np. przejazd zWrocławia do Warszawy trwa rekordowo krótko 3 h 31 min. Krócej jeżdżą pociągina zmodernizowanych liniach do Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Opola, JelczaLaskowic, Obornik Śląskich. Zmieniła się obsługa podróżnych na zmodernizowanychstacjach i przystankach. Na torach podniósł się poziom bezpieczeństwa.

Na obszarze województwa dolnośląskiego znajduje się weksploatacji 1 763 km linii kolejowych, co stanowi około 10% linii będących wzarządzie PKP PLK S.A.