Miliardowy przetarg na systemy ERTMS/GSM-R
PKP PLK ogłosiły dziś postępowanie przetargowe o kilkumiliardowejwartości na budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na ponad 13 600 kmzarządzanych linii. To kolejne zamówienie zarządcy infrastruktury w ramachWielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Warunki przetargu pozwalają naskładanie ofert nie tylko europejskim dostawcom systemu GSM-R, co gwarantujedużą konkurencję. PLK zamierzają bezpiecznie pozyskać światową technologię iprzeprowadzić cyfrową rewolucję na polskich torach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają realizację jednegoz kluczowych projektów modernizacyjnych na polskiej kolei: budowyinfrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na około 13 600 km zarządzanych linii.Zapisy w dokumentacji przetargowej na postępowanie o kilkumiliardowej wartości,tworzone przez zespół ekspertów PLK, zabezpieczą zarówno interes narodowegozarządcy infrastruktury, pozwolą zadbać o bezpieczeństwo na poziomie państwa,jak i pozwolą wyłonić dostawcę, który gwarantuje wymagany poziom techniczny dlaoferowanego przez siebie rozwiązania.
–Ogłosiliśmyprzetarg, który wprowadzi na 13 600 km linii nowoczesny system łącznościcyfrowej GSM-R. Warunki postępowania gwarantują, że uzyskamy wymagane przez PLKparametry techniczne i najlepszą jakość. To kolejny przetarg PLK z puli 11 mldzł, jaką ogłosimy w ramach przetargów na rynku tylko w br. Potwierdzamyjednocześnie, że PLK jest dobrze przygotowana do nowej perspektywy i wdrażaniaKrajowego Programu Kolejowego?mówi Marcin Mochocki członek Zarządu PLK.
W ogłoszonym przez PLK postępowaniu mogą uczestniczyć wszyscyświatowi producenci systemu GSM-R. To w trosce o dobrą rywalizację, którawedług założeń spółki ma pozwolić wybrać najlepszej jakości usługi przyjednoczesnym zdrowym konkurowaniu ceną. Zarządca infrastruktury jest zdania, żeobecnie wszyscy światowi producenci systemu GSM-R są w stanie dostarczyćrozwiązanie dobre jakościowo, bezpieczne i spójne z innymi systemami PLK.
GSM-R, czyli dedykowany dla kolei systembezprzewodowej łączności cyfrowej, jest jednym z dwóch kluczowych elementów Europejskiego SystemuSterowania Ruchem Kolejowym ERTMS. Bazując na standardzie telefonii komórkowejGSM, został udoskonalony i dostosowany do specyfiki pracy związanej zeksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchempociągów, zapewniając wymagany poziom jakości świadczonych serwisów ibezpieczeństwa. System zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikamiodpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu ? dyżurnymi, dyspozytorami,maszynistami czy obsługą techniczną oraz jest medium transmisyjnym dla systemuETCS ? Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do końca 2015 roku sieć GSM-R obejmie swoim zasięgiem ponad 1500km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Systemwdrażany jest m.in. na linii kolejowej E 30 na odcinku Bielawa Dolna ? Legnica? Wrocław ? Opole, E 65 na odcinku Warszawa ? Gdynia, E 20 Kunowice ?Terespol.
„