Mielec wraca na kolejową mapę Polski [FILM]
Prawie 250 mln złkosztować będzie rewitalizacja linii kolejowej nr 25 odcinku PadewNarodowa–Mielec–Dębica.
Wszyscy tej liniipotrzebujemy. Mielec było ostatnim z wielu dużych miast, które mając takipotencjał gospodarczy nie miało dostępu do prawidłowo funkcjonującej liniikolejowej. Dzięki tej umowie i środkom unijnym po latach przerwy pociągi wrócądo naszego miasta. Pamiętajmy o tym, że ta linia komunikuje się z liniąsiarkową. Wartość tej inwestycji to prawie 250 mln złotych – to historyczneśrodki, bo takich funduszy nigdy wcześniej nie było – powiedziałmarszałek Władysław Ortyl tuż przed podpisaniem umowy o dofinansowanierewitalizacji linii kolejowej l-25 Padew-Mielec-Dębica. Inwestycja stanie sięmożliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Podkarpackiego 2014-2020.
Pod umową o dofinansowanie na rewitalizację linii kolejowejnr 25 na odcinku Padew Narodowa – Mielec – Dębica” podpisy złożyli marszałekWładysław Ortyl, wicemarszałek Bogdan Romaniuk, zastępca dyrektora. ds.projektów krajowych PKP PLK S.A Bożena Matałyga oraz Andrzej Szydło zastępcadyrektora Regionu Południowego ds. finansowych PKP PLK S.A.
W uroczystości, która odbyła się w Pałacyku Oborskich wMielcu uczestniczyli posłowie RP JanWarzecha i Rafał Weber, Fryderyk Kapinospełniący funkcję prezydenta Mielca, starosta mielecki Zbigniew Tymuła orazsamorządowcy, z terenu przez który przebiega trasa L25.
Do tego, aby linia 25 mogła na nowo funkcjonować przyczyniłysię starania bardzo wielu osób. Wszystkim bardzo za nie dziękuję. Dla nas ważnejest rozwijanie połączeń kolejowych, zapewnienie dostępności komunikacyjnejcałego regionu. Bo ta dostępność przekłada się na tworzenie potencjału regionu, na miejscapracy, na poziom życia mieszkańców. –podkreślał w czasie uroczystości marszałek Ortyl.
Mielec jest miastem.,który dostarcza najwięcej vatu – dzięki swoim firmom – w województwiepodkarpackim. A musiał funkcjonować bez kolei. Tymczasem każdy wie, jak ważnatętnicą komunikacyjną dla każdego miasta, dla jego rozwoju jest dostęp dokolei. Teraz sytuacja całkowicie się zmienia. Bardzo za to dziękuję – mówiłFryderyk Kapinos, pełniący funkcję prezydenta Mielca.
Bardzo się cieszę, żedziś ta umowa jest podpisywana. Chwilę, kiedy kolej była zamykana pamiętam jakozły czas. Teraz zyskujemy nową jakość, dzięki staraniom pana marszałkaWładysława Ortyla i pana europosła Tomasza Poręby. Mieszkańcy tyle lat na toczekali. Teraz będą zadowoleni – podkreślał starosta Zbigniew Tymuła.
Projekt rewitalizacji linii kolejowej l-25 na trasie zPadwi Narodowej, przez Mielec do Dębicyma kosztować prawie 250 mln złotych. Z tego prawie 170 mln złotych to środki zRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Inwestorem jest PKP PLK S.A.
Czas przejazdu pociąguz Mielca do Dębicy będzie wynosił 30 minut. Realizacja projektu na linii nr 25Padew – Mielec – Dębica oznaczać będzie sprawniejsze podróże. Pociągipasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h. Modernizacja peronów na 9 stacjach iprzystankach : Mielec, Rzochów, Wojsław, Pustków, Rzemień, Przecław, Dąbie,Kochanówka, Pustynia, zapewni wygodniejszą obsługę dla wszystkich podróżnych.Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa na przebudowywanej linii – mówiłw Mielcu Andrzej Szydło, zastępca dyrektora Regionu Południowego PKP PolskieLinie Kolejowe S.A.
Całkowicie przebudowana zostanie linia kolejowa od Mielca doDębicy czyli na odcinku prawie 32 km. Na tej trasie przebudowane zostaną peronyna wielu stacjach i przystankach. Przebudowa czeka także stację w Mielcu, gdziepowstanie przejście podziemne. Prace remontowe obejmą także 40 przejazdówkolejowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei dla trasy pomiędzy Mielcem a Padwią Narodowąwykonana zostanie dokumentacja budowlana, czyli tzw. studium wykonalności.
Ostatni pociąg pasażerski przejechał trasą z Mielca doDębicy w 2009 roku. Ze względu na zły stan infrastruktury ruch na trasie Mielec–Dębica został wstrzymany. Mielczanie, którzy chcieli dojechać kolejąbezpośrednio do dużych ośrodków, takich jak: Katowice, Wrocław czy Poznań,musieli na własną rękę dojeżdżać do Dębicy, skąd takie połączenia kolejowe sąmożliwe. Od momentu zawieszenia ruchu pasażerskiego rozpoczęły się wieloletniestarania o remont trasy. Zabiegali o to przede wszystkim ówczesny senator,obecnie marszałek Władysław Ortyl i europoseł Tomasz Poręba. Dzięki nim doszłodo organizacji konferencji z udziałem zainteresowanych samorządów. Ich efektembyło rozpoczęcie prac nad studium wykonalności. Prace, które współfinansowałysamorządy, zakończyły się pod koniec 2011 roku. Studium potwierdziłokonieczność remontu tej linii jako istotny element dla właściwego rozwojuregionu. Określało także zakres prac niezbędnych do wykonania i szacunkowekoszty. W 2014 roku PKP PLK ogłosiło przetarg na prace przedprojektowe naodcinku Tarnobrzeg-Padew, a rok później na pozostałą część. Finansowanie miałyzapewnić środki pomocowe z perspektywy finansowej 2014-2020.
Dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Podkarpackiego to 166 mln zł. Kwota ta jest zwiększona o ponad30 mln, ponieważ wstępnie planowano, że dofinansowanie będzie mniejsze, aleoferty przetargowe zweryfikowały te szacunki. Dlatego zarząd województwapodkarpackiego zwiększył dofinansowanie w ramach RPO. Postępowanie przetargowe,które wyłoni wykonawcę jest w końcowej fazie i wkrótce będzie możliwepodpisanie kolejnej umowy już na realizację przedsięwzięcia.
To bardzo ważna liniaw województwie. Znalazła się wśród kolejnych inwestycji w naszym RegionalnymProgramie Operacyjnym, ponieważ jest istotna nie tylko z punktu widzenia ruchupasażerskiego, ale przede wszystkim towarowego. Przypomnę, że łączy trzyobszary przemysłowe w Dębicy, w Mielcu i w Tarnobrzegu. Dofinansujemy wieleremontów dróg, ale chcielibyśmy aby część tego towaru, która porusza siędrogami, transportowana była przez kolej – powiedział Władysław Ortyl,marszałek Województwa Podkarpackiego.
Pierwsze pociągi mają pojechać pomiędzy Mielcem a Dębicą jużw grudniu 2020 roku.
{https://www.youtube.com/watch?v=H8reXBJzVHs}
„