MIB podaje listę linii z decyzjami o likwidacji
MIB przedstawiłowykaz linii kolejowych oraz odcinków linii kolejowych, dla które wydane zostałydecyzje o ich likwidacji przez poprzednich ministrów. To:
linia kolejowa nr 34, Ostrołęka – Siedlce, od km 54,243, dokm 90,104,
linia kolejowa nr 58, Granica Państwa – Zubki Białostockie,od km 937,00 do km 944,64,
linia kolejowa nr 80, Furmany – Olendry, od km 0,093, do km3,773,
linia kolejowa nr 83, Zawada – Jarosławiec, od km 6,4 do km20,733,
linia kolejowa nr 84, Grębów – Olendry, od km 0,394 do km4,131,
linia kolejowa nr 116, Gr. Państwa – Kaplisze, od km 22,55do km 24,254,
linia kolejowa nr 129, Tarnowskie Góry TGB – Kalety, od km41,300 do km 47,200,
linia kolejowa nr 159, Orzesze – Wodzisław Śląski, od km 0,4do km 12,8,
linia kolejowa nr 162, D.G. Strzemieszyce – DąbrowaGórnicza, od km 3,35 do km 9,552,
linia kolejowa nr 170, Jastrzębie Zdrój Moszczenica –Zebrzydowice, od km 0,215 do km 13,624,
linia kolejowa nr 175, Kłodnica – Kluczbork, od km 2,625 dokm 26,5,
linia kolejowa nr 175, Granica IZ Opole – Strzelce Opolskie,od km 26,5 do km 29,831,
linia kolejowa nr 178, Zabrze Mikulczyce – Tworóg, od km-0,160 do km 24,740,
linia kolejowa nr 195, Kędzierzyn Koźle – Baborów, od km0,441 do km 16,100,
linia kolejowa nr 209, Brodnica – Bydgoszcz Wschód, od km0,233 do km 49,542,
linia kolejowa nr 217, Bogaczowo – Braniewo, od km 13,05 dokm 39,1,
linia kolejowa nr 222, Małdyty – Malbork, od km 0,720 do km55,223,
linia kolejowa nr 224, Czerwonka – Sągnity, od km 0,900 dokm 46,470,
linia kolejowa nr 231, Inowrocław Rąbinek – Mogilno, od km12,400 do km 55,330,
linia kolejowa nr 233, Pszczółki – Kościerzyna, od km 0,591do km 22,120,
linia kolejowa nr 240, Świecie nad Wisłą – Złotów, od km8,356 do km 44,798, od km 45,88 do km 76,317, od km 77,61 do km 94,6, od km94,6 do km 108,86,
linia kolejowa nr 240, Świecie n/Wisłą – Terespol Pomorski,od km -0,188 do km 1,68,
linia kolejowa nr 243, Skórcz – Starogard Gdański, od km 0,2do km 15,035,
linia kolejowa nr 249, Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port, odkm 6,615 do km 7,215,
linia kolejowa nr 251, Tama Brodzka – Iława Główna, od km0,53 do km 39,55,
linia kolejowa nr 264, Wąbrzeźno – Wąbrzeźno Miasto, od km 0do km 2,715
linia kolejowa nr 283, Jelenia Góra – Żagań, od km 77,621 dokm 104,917,
linia kolejowa nr 285, Wrocław Główny – Jedlina Zdrój, do km60,800 do km 81,500,
linia kolejowa nr 302, Malczyce – Marciszów, od km 56,08 dokm 73,763,
linia kolejowa nr 303, Rokitki – Kożuchów, od km 10,9 do km28,733,
linia kolejowa nr 304, Małujowice – Granica IZ Opole, od km7 do km 11,
linia kolejowa nr 306, Gogolin – Prudnik, od km 0,34 do km5,630,
linia kolejowa nr 307, Kępno Zachodnie – Kępno, od km 39,256do km 41,503,
linia kolejowa nr 310, Kobierzyce – Piława Górna, od km 0,62do km 40,207,
linia kolejowa nr 312, Marciszów – Jerzmanice, od km 0,421do km 33,43,
linia kolejowa nr 314, Trzebień – Modła, od km 13,9 do km32,019,
linia kolejowa nr 316, Złotoryja – Rokitki, od km 20,62 dokm 29,688,
linia kolejowa nr 318, Srebna Góra – Bielawa Zachodnia, odkm 12,38 do km 28,295,
linia kolejowa nr 319, Strzelin – Kondratowice, od km 32,88do km 51,139,
linia kolejowa nr 323, Nowa Wieś Grodziska – RaciborowiceGórne, od km 0,303 do km 8,28,
linia kolejowa nr 323, Iwiny – Bolesławic Wschód, od km12,96 do km 24,762
linia kolejowa nr 331,Jawor – Roztoka, od km 10,920 do km13,762,
linia kolejowa nr 339, Ruszów – Gozdnica, od km 0,36 do km8,533,
linia kolejowa nr 341, Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów, odkm 0,53 do km 5,89,
linia kolejowa nr 357, Sulechów – Luboń, od km 0,485 do km34,045,
linia kolejowa nr 361, Puszczykówko – Osowa Góra, od km 0,35do km 5,072,
linia kolejowa nr 366, Miejska Górka – Kościan, od km 8,737do km 64,5,
linia kolejowa nr 377, Gniezno Winiary – Sława Wlkp., od km0,51 do km 33,
linia kolejowa nr 384, Sulechów – Świebodzin, od km -0,245do km 27,304
linia kolejowa nr 388, Konin – Kazimierz Biskupi, od km 9,05do km 14,55,
linia kolejowa nr 410, Grzmiąca – Kostrzyń, od km 144,5 dokm 174,54
linia kolejowa nr 411, Stargard Szczeciński – Siekierki, odkm 72,41 do km 93,579,
linia kolejowa nr 414, Gorzów Wlkp. Zieleniec – Chyrzyno, odkm -0,90 do km 53,390,
linia kolejowa nr 415, Gorzów Wlkp. – Myślibórz, od km 4,1do km 48,603,
linia kolejowa nr 416, Wałcz Raduń – Wierzchowo Pomorskie,od km 0,56 do km 38,182,
linia kolejowa nr 420, Worowo – Wysoka Kamieńska, od km 0,77do km 61,181,
linia kolejowa nr 426, Strzelce Krajeńskie Wschód – StrzelceKrajeńskie, od km 3,330 do km 7,275,
linia kolejowa nr 514, Prostyń Bug – Treblinka, od km -0,163do km 3,180,
linia kolejowa nr 518, Łęgówek – Lesk, od km 0,02 do km1,292
linia kolejowa nr 564, Kolonia – Siedliska, od km 0 do km1,264,
linia kolejowa nr 616, Jelinka – Kornie, od km 0 do km1,482,
linia kolejowa nr 620, Basznia – Kaplisze, od km 0,471 do km1,5,
linia kolejowa nr 662, D.G. Huta Katowice – D.G. Piekło, odkm 0 do km 3,254,
linia kolejowa nr 671, Maciejów Półn. – Gliwice T3, od km 0do km 2,661,
linia kolejowa nr 690, Jastrzębie Z. Moszczenica R22 –Jastrzębie Z. Moszczenica R21, od km 0 do km 0,394,
linia kolejowa nr 738, Lipusz R31 – Lipusz R32, od km 0 dokm 0,674,
linia kolejowa nr 744, Lipowa Tucholska – Szlachta Zachód,od km 0,045 do km 1,744,
linia kolejowa nr 746, Gdynia Główna – Gdynia PortCentralny, od km 206,034 do km 207,145,
linia kolejowa nr 762, Wrocław Osobowice – Jeżyny, od km 0do km 1,275,
linia kolejowa nr 767, Kuniów – Smardy, od km 0 do km 7,16,
linia kolejowa nr 768, Ligota Dolna – Gotardów, od km 0 dokm 3,112,
linia kolejowa nr 769, Opole Zach. OP2 – Opole Zach. OPZ1,od km 0 do km 0,88,
linia kolejowa nr 777, Bolesławiec – Bolesławiec Wschód, odkm 0,03 do km 1,074,
linia kolejowa nr 781, Pieńsk – Granica Państwa, od km 0 dokm 1,343,
linia kolejowa nr 782, Małowice Wołowskie – Iwno, od km 0 dokm 1,301,
linia kolejowa nr 817, Leszno Grzybowo – Leszno, od km 0,142do km 4,166,
linia kolejowa nr 818, Leszno – Marysiewice, od km 0,011 dokm 1,089,
linia kolejowa nr 924, Bocznica Straszewo N, od km 0 do km3,325,
linia kolejowa nr 925, Bocznica Grzybowce N, od km 0 do km2,224,
linia kolejowa nr 926, Bocznica Straszewo S, od km 0 do km2,489,
linia kolejowa nr 927, Bocznica Grzybowce S, od km 1,1 do km2,903,
linia kolejowa nr 929, Bocznica Krzywólka, od km 0 do km6,752,
linia kolejowa nr 969, Jaworzno Szczakowa – Szyb Sobieski,od km 0,184 do km 9,164.
Dowiedzieliśmy się również, że minister właściwy do sprawtransportu systemowo rozstrzygnął, że w zakresie dalszej likwidacji liniikolejowych, zostaną wstrzymane tego typu działania. Nie oznacza to jednak, żedla linii kolejowych dotychczas zlikwidowanych zostanie przywrócony statuslinii kolejowych. Decyzje dotyczące likwidacji linii kolejowych, które wydanezostały do końca roku 2015 nadal obowiązują. Przedmiotowe decyzje wydanezostały ponad 10 lat temu a czynności podejmowane przez PKP SA są konsekwencjąich realizacji. Dlatego też prace rozbiórkowe na tych terenach zostały jużzakończone bądź nadal trwają.
Wiceminister Andrzej Bittel poinformował również, że obecneprzepisy nie przewidują możliwość nieodpłatnego użycia nieczynnej, w tymlikwidowanej infrastruktury linii kolejowej, organizacjom pro-kolejowym w celuutworzenia tam kolei historycznej bądź okazjonalnego prowadzenia ruchu. Ponadtopoinformował, że grunty po zlikwidowanych liniach kolejowych nie stanowią, wwyniku wydanych decyzji, linii kolejowej w rozumieniu przepisów ustawy otransporcie kolejowym. Aktualnie senacka Komisja Infrastruktury, w pracachktórej bierze także udział przedstawiciel resortu Infrastruktury i Budownictwaprowadzi działania, których celem jest znalezienie rozwiązań umożliwiającychpartycypację organizacji pro-kolejowych w zadaniach związanych z tworzeniemturystycznego lub okazjonalnego prowadzenia ruchu.
„