Miasto kontra PKP, spór o poznański dworzec
Na początku tygodniaPolskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę wartą blisko 100 mln złotych narozbudowę stacji Poznań Główny. Wojewoda wielkopolski uważa, że inwestycjausprawni m.in. ruch pasażerów, z kolei władze miasta mocno krytykują projektprzebudowy.
W ramach inwestycji powstanie nowy tor oraz nowy peron wrazz przejściem podziemnym. Tunel zostanie przedłużony o 47 m w kierunku wschodnimi ułatwi podróżnym dostęp do peronów od strony dworca PKS oraz galeriihandlowej, która znajduje się w tym samym kompleksie.
Wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann podczas konferencjiprasowej zapewniał, że projekt rozbudowy był wynikiem pracy osób – radnych,ekspertów i społeczników, którzy zasiadają w powołanym przez niego zespole ds.węzła kolejowego Poznań.
„To ważny moment dla poznaniaków i wielkopolan, bowiemnasze postulaty zostają właśnie wdrażane. Dla mieszkańców regionu to też ważnawiadomość, bo przywracamy dworzec pasażerom, co dla członków zespołu byłosprawą fundamentalną. Uczynienie dworca bardziej funkcjonalnym ma zachęcićmieszkańców Poznania, Wielkopolski, ale też całego kraju do korzystania zkolei” – mówił Hoffmann.
Tymczasem władze Poznania krytykują projekt. Kością niezgodyjest kwestia przebudowy przejścia podziemnego, które według koncepcji miasta,miało być poprowadzone pod centrum handlowym.
„W przyszłości dworzec PKS ma być przeniesiony nawschodnią stronę galerii w okolice alei Króla Przemysła II i ul. ks. Wujka.Wynika to z koncepcji planu zagospodarowania dla Wolnych Torów, znanej PKP TLK.Kolejowa spółka nie myśli perspektywicznie. Tunel pod galerią handlową nawschód ułatwiłby komunikację pasażerom i mieszkańcom” – podkreśliłzastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski.
Jak dodał, nowy tunel po wyprowadzce dworca PKS, będzieprowadził donikąd.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Hoffmann odpiera zarzuty miasta, bowiem jak zaznaczył,wszystkie rozwiązania były wcześniej konsultowane pomiędzy zainteresowanymipodmiotami. Wojewoda przedstawił też ubiegłoroczną korespondencję pomiędzymiastem a PKS-em i PKP, z której wynika, że wszystkie strony wiedziały izaakceptowały przebieg spornej części przejścia podziemnego.
„Poznański PKS, który jest spółką miejską w maju 2018roku zaakceptował realizowane obecnie rozwiązanie. PKP prowadziło konsultacje zmiastem, czego potwierdzeniem może być np. korespondencja pomiędzy PKP, awiceprezydentem Maciejem Wudarskim z listopada 2018 roku. Nie oceniam sposobuprzekazywania informacji pomiędzy panami prezydentami Poznania. Nowością jestpomysł władz Poznania ws. przeniesienia dworca PKS w inne miejsce – zinformacji, które posiadam, wynika, że PKP nie dysponowało wiedzą na temat tejkoncepcji” – wyjaśnił wojewoda wielkopolski.
Władze PKP poinformowały, że prace nad przebudową stacjiPoznań Główny mają rozpocząć się w ciągu najbliższych kilkunastu tygodni,zakończenie inwestycji zaplanowano na marzec 2022 roku.
„