MI wystąpiło do marszałków o racjonalizację przewozów. Potrzebne wsparcie?

inforail
20.04.2020 08:45

W wyjątkowejsytuacji, w jakiej obecnie znaleźliśmy się a więc, w czasie pandemiikoronawirusa, poszczególni kolejowi przewoźnicy regionalni ograniczają swojąofertę przewozową.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury AndrzejBittel wystąpił z pismem do marszałków województw oraz przewoźnikówregionalnych, aby mając na względzie dobro Obywateli, utrzymali maksymalnieracjonalną ofertę zapewniającą niezbędny dostęp do miejsc pracy, handlu iośrodków zdrowia. Przypomniano w nim również, że ograniczenie oferty nie możeprowadzić do całkowitego zawieszenia kursowania pociągów w dotychczasowychrelacjach ani skutkować nadmiernym zatłoczenie zwiększającym ryzykorozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2.

Jednocześnie Andrzej Bittel przypomniał, że zasadyorganizowania pasażerskich przewozów kolejowych określają przepisy ustawy zdnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, zgodnie z którą organizatorempublicznego transportu zbiorowego na terenie danego województwa jestwojewództwo, w imieniu którego zadania organizatora wykonuje marszałekwojewództwa. Do zadań organizatora publicznego transportu zbiorowego należyplanowanie rozwoju transportu, organizowanie publicznego transportu zbiorowegooraz zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.

Decyzje dotyczące zasad ustalania wielkości ofertyprzewozowej są podejmowane przez samorządy województw samodzielnie isuwerennie. Samorządy ustalają sieć linii komunikacyjnych na podstawie analizy wielkościzapotrzebowania na usługi przewozowe oraz ilości własnych środków finansowychjakie mogą przeznaczyć na finansowanie tych usług i decydują o wielkości przewozówwykonywanych w ujęciu rocznym, tygodniowym i dobowym.

Ustawa nie zawiera przepisów uprawniających ministra dospraw transportu do ingerowania w decyzje samorządów województw dotyczącezarówno organizacji regionalnego rynku przewozów pasażerskich transportemkolejowym, jak i oferty przewozowej określonej w rozkładzie jazdy pociągów.

W sytuacji w jakiej znaleźliśmy się obecnie należałoby sięjednak zastanowić czy samorządy nie powinny wystąpić o wsparcie w tym zakresiez środków budżetu państwa. Kolejni marszałkowie coraz głośniej bowiem zaczynająwskazywać, że samodzielne utrzymywanie przewozów kolejowych na dotychczasowympoziomie może stać się niemożliwe. Tymczasem w działaniach rządu trudnodopatrzeć się jakichkolwiek ruchów, które mogłyby świadczyć o jakiejkolwiekpomocy w zakresie kolejowego transportu.

Temat będziemy monitorować i będziemy do niego wracać. Wostatnich dniach przekazywaliśmy informacje na temat zmian w kursowaniu pociągówregionalnych.