Mexico City: Ruszyły pociągi Tren Suburbano
Pierwsza część planowanej sieci podmiejskich połączeń kolejowych w stolicy Meksyku –Mexico City została oficjalnie otwarta w dniu 2 czerwca 2008. Planowe kursy zostały rozpoczęte na odcinku długości 20 km, który został zbudowany od podstaw z myślą o tych przewozach. Wcześniej odbywały się darmowe jazdy testowe systemu trwające trzy tygodnie. Linia określana mianem El Tren Suburbano łączy dawny dworzec dalekobieżny w Buenavista z Cuautitlán położonym na północy. Na odcinku tym znajdują się trzy stacje pośrednie Fortuna, Tlalnepantla oraz San Rafael. Pozostała część linii długości 7 km do Tultitlán oraz Cuautitlán ma zostać otwarta jeszcze w tym roku. Na stacji Buenavista istnieje możliwość przesiadki do metra linii B, a na Fortuna do linii 6. Trasa jest zelektryfikowana napięciem 25 kV 50 Hz prądu przemiennego. Koncesję na przebudowę oraz obsługę systemu trwającą 30 lat wygrało w sierpniu 2005 roku konsorcjum pod przywództwem CAF, a kontrakt jest szacowany na 660 milionów dolarów amerykańskich. W ramach tego kontraktu CAF dostarczyło 20 trójwagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych bazujących na serii 447 dostarczonej dla RENFE. Składy są wyposażone w klimatyzację, mają dwa wagony silnikowe oraz wagon środkowy bez napędu. Składy te można w przyszłości wydłużyć do czterowagonowych. Pociągi w godzinach szczytu kursują co sześć minut, a czas jazdy wynosi 23 minuty, czyli o godzinę krócej niż dotychczasowe połączenie autobusowe realizowane autostradą. Koncesja przewiduje opcję na dodatkowe przedłużenie linii o 21 km z Cuautitlán do Huehuetoca. Prace na tym odcinku mają ruszyć jeszcze w tym roku. Rozważane są również linie boczne z Lechería do Jaltocan oraz z San Rafael do Tacuba, co wydłuży sieć do długości 79 km. Rozważane są również inne inwestycje kolejowe mające w przyszłości stworzyć sieć długości 242 km.
Źródło: Opracowane na podstawie Railway Gazette International