Metropolia dofinansuje 40 pociągów Kolei Śląskich
Kursy 40 pociągówKolei Śląskich dofinansuje od nowego rozkładu jazdy, wchodzącego w życie 15grudnia br., Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Samorządy przeznaczą na tencel 6 mln zł; najwięcej dodatkowych pociągów pojedzie między Gliwicami aKatowicami.
Na trasie S1 Kolei Śląskich Gliwice-Katowice, którąpodróżuje najwięcej pasażerów, dofinansowanych zostanie 16 połączeń. Dotowaneprzez GZM kursy pojawią się też na trasie S1 w relacjach Dąbrowa GórniczaZąbkowice-Gliwice (9 połączeń) i Sosnowiec Główny-Gliwice (2 połączenia)
Ponadto, dofinansowane przez GZM połączenia pojawią się naodcinkach: Tychy Lodowisko-Katowice (6 połączeń), Tychy Lodowisko-Sosnowiec (4połączenia) i Tychy Lodowisko-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (1 połączenie).Nowością będą dwa połączenia na trasie Katowice-Mikołów.
„Idziemy w stronę utworzenia Kolei Metropolitalnej. Wzrostliczby połączeń między miastami w oparciu o istniejącą infrastrukturę to pierwszyetap tworzenia tego systemu. Chcemy, aby zmiany były widoczne dla pasażerów ibyły sygnałem, że transport kolejowy ma u nas duży potencjał rozwoju” –zadeklarował odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.
„Po pierwszych bardzo dobrych doświadczeniach we współpracyz Urzędem Marszałkowskim, polegających na sfinansowaniu 15 połączeń KoleiŚląskich w obecnym rozkładzie jazdy, zdecydowaliśmy, że konieczne jestrozwijanie tego modelu współdziałania. Od grudnia będzie realizowanych 40kursów, które zostaną sfinansowane z budżetu Metropolii” – dodał Kwitek.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd dla regionu – skupia 41 miast i gmin centralnej częściwoj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jejustawowych zadań jest transport publiczny.
Zgodnie z intencją miast i gmin członkowskich Metropolii, od1 stycznia 2019 r. odpowiada ona – poprzez swoją jednostkę, Zarząd TransportuMetropolitalnego (ZTM) – za całość komunikacji miejskiej na swoim obszarze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od początku tworzenia GZM jej przedstawiciele akcentowali,że podstawą transportu publicznego na tym terenie powinien być transportszynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił tam na znaczeniu. Deklarując wolęodwrócenia tendencji, samorządowcy w ub. roku zamówili opracowanie koncepcjitzw. Kolei Metropolitalnej (jest ona już gotowa).
Po integracji systemu taryfowo-biletowego komunikacjimiejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin, Metropolia we współpracy z urzędemmarszałkowskim w połowie br. wprowadziła Metrobilet, czyli bilet okresowy,umożliwiający podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami organizowanymiprzez ZTM oraz pociągami Kolei Śląskich. Emitują go Koleje Śląskie; sprzedajeZTM.
W ostatnich tygodniach przedstawiciele Metropoliiprzekazali, że marszałek woj. śląskiego uzależnił dalszą współpracę przyMetrobilecie od pełnego finansowania przez GZM pociągów w jej obrębie.Marszałek zaproponował, aby od 2021 r. wszystkie połączenia kolejowe wgranicach Metropolii były pokrywane w 100 proc. przez miasta GZM, a pociągi,których GZM rozważa zakup, były wykorzystywane jako tabor na tych połączeniach.
Metropolia sygnalizuje, że jeżeli miałaby w 100 proc.pokrywać koszty połączeń kolejowych wewnątrz Metropolii, musiałyby one np.jeździć w odrębnej taryfie. GZM nie uchyla się od finansowania połączeńdodatkowych: nowych, które zwiększają ofertę i chce ją w ten sposób nadal rozwijać.Zapowiedź marszałka traktuje jako początek szerszych rozmów.
„