Merchel: Do 2023 przewoźnicy będą musieli dostosować swój tabor do nowych systemów

inforail
11.04.2018 16:14

Jak informowaliśmy nałamach InfoRail.pl za ponad 2 mld zł PKP Polskie Linie Kolejowe wybudują naprawie 14 tysiącach km linii kolejowych nowoczesny system łączności cyfrowejERTMS/GSM-R.

Umowy w tej sprawie podpisali 29 marca 2018 r. przedstawicielePKP PLK oraz wykonawców. Prezesa zarządcy infrastruktury Ireneusza Merchelazapytaliśmy co to oznacza dla przewoźników? Jak wyjaśnił będzie to koniecznośćdostosowania taboru do nowych systemów. Wiąże się to z koniecznościązamontowania oprzyrządowania w pociągach. Do 2023 jest trochę czasu,chcielibyśmy aby do tego czasu jak najwięcej taboru zostało przystosowane donowych systemów – mówił Merchel.

PKP PLK zapewniają, że współpracują z przewoźnikami w tymzakresie, wysyłając i przekazując wytyczne. Nie ma co liczyć na to, że do 2023roku wszystkie pociągi, kursujące po polskiej sieci kolejowej zostały przystosowanedo nowych systemów. Jest to nierealne. Cel, to, jak wspomina Ireneusz Merchel,jak największa ich liczba.

Warto zaznaczyć, że przewoźnicy dokonując zakupów nowychpociągów wymagają wyposażenia ich w odpowiednie systemy. To także wyzwanie dla producentów,którzy jeszcze nie zawsze w sposób idealny radzą sobie z tymi wymaganiami. Jaksię wydaje nie ma już jednak odwrotu i zarówno przewoźnicy, jak i producencibędą musieli sprostać tym zadaniom.

Przypomnijmy, że obecnie system GSM-R zamontowany jest m.in.na liniach Warszawa – Gdańsk, Warszawa – Łódź; Kunowice – Terespol i Węgliniec– Opole. Do 2023 roku będzie zainstalowany na trasach o znaczeniu regionalnym(np. Poznań – Piła, Olsztyn – Działdowo) oraz międzyregionalnym (Warszawa –Białystok czy Poznań – Szczecin).