MEDCOM zbuduje napęd i system zasilania w technologii SiC do ezt
MEDCOM poinformował orozpoczęciu pracy nad budową pierwszego na świecie „wielosystemowego układunapędowego i zasilania przeznaczonego do elektrycznych zespołów trakcyjnych zwykorzystaniem elementów półprzewodnikowych SiC”.
Projekt otrzymał właśnie dofinansowanie z programu INNOTABORrealizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Polskie ezt-y będąjeździć z napędami SiC
Prace nad realizacją projektu nabierają tempa i zgodnie zprzyjętym harmonogramem potrwają maksymalnie 3 lata. Produkt powinien być więcgotowy z końcem 2019 roku. Mniej więcej połowę tego czasu zajmą prace badawcze.
– Efektem będzie powstanie pierwszego na świecie napędu iukładu zasilania dla elektrycznych zespołów trakcyjnych w technologii SiC. Będzieto rozwiązanie wypracowane od podstaw przez polskich inżynierów, we współpracyz naukowcami pracującymi w polskich uczelniach wyższych. Dodatkowo, kluczowymaspektem powodzenia całego przedsięwzięcia jest również ścisła współpraca znaszym japońskim partnerem, czyli firmą ? Mitsubishi Electric, która dostarczynam odpowiednie moduły SiC. Od pewnego czasu wspólnie z japońskimi inżynieramiodpowiedzialnymi za projektowanie półprzewodników, pracujemy nad dostosowaniemich do naszych wymagań. To bardzo istotna część projektu, ponieważ do tej porytego typu modułów po prostu nie ma na rynku – mówi Paweł Choduń, dyrektorfinansowy MEDCOM.
SiC – energooszczędnai tańsza w eksploatacji kolej
Polski MEDCOM należy do nielicznych firm na świecie,specjalizujących się rozwiązaniach bazujących na SiC i propagujących tętechnologię. Jak podkreśla Paweł Choduń, SiC to przede wszystkim znacznietańsza w eksploatacji i bardziej energooszczędna kolej. Dzięki zastąpieniupowszechnie wykorzystywanych dziś półprzewodników krzemowych półprzewodnikami zwęglika krzemu aż o 30% ograniczyć można masę i rozmiar urządzeń. Jednocześnie,pozwala ona wydatnie zredukować poziom hałasu i poprawia parametry jezdnepojazdów. ? Dzięki modułom SiC możemyuzyskać parametry nieosiągalne dla tradycyjnych półprzewodników krzemowych, awęglik krzemu to technologia przyszłości i kolejny krok ewolucji technicznej wprojektowaniu innowacyjnych urządzeń energoelektronicznych dla transportupublicznego ? nie tylko dla kolei, ale także metra, tramwajów i autobusówelektrycznych. Chcemy, aby to właśnie polski przemysł i polskie firmy były wtej dziedzinie liderami ? dodaje Paweł Choduń, MEDCOM.
Polski napędeksportowy
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki realizowanemu przez MEDCOM projektowi w ciągu trzechlat powstanie sprawny, wydajny wielosystemowy układ napędowy i zasilaniaprzeznaczony do elektrycznych zespołów trakcyjnych produkowanych przezkrajowych producentów, który będzie mógł stać się także polskim towaremeksportowym.
Urządzenie będzie mogło bowiem pracować w różnych sieciachtrakcyjnych i standardach napięciowych ? przy napięciu 3 000 V DC stosowanym wPolsce lub 25 kV 50 Hz, które jest standardem w takich krajach jak chociażbyCzechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś, a także na Bałkanach.
– Wprowadzenienaszego produktu to szansa nie tylko na nowocześniejszą polską kolej, ale takżena zwiększenie konkurencyjności polskich producentów ezt-ów takich jakchociażby NEWAG czy PESA na rynkach zagranicznych. Co więcej, nie zamierzamy natym poprzestać. Na bazie doświadczeń, które uda nam się zebrać przy tymprojekcie, planujemy w przyszłości opracowanie kolejnych napędów i systemówzasilania, przeznaczonych do pociągów wysokich prędkości ? dodaje Paweł Choduń,MEDCOM.
Całkowity koszt opracowania nowego napędu MEDCOM to ponad6,6 mln zł. Kwota dofinansowania z projektu INNOTABOR wyniesie ponad 3,4 mlnzł, a pozostała część będzie pochodzić ze środków własnych MEDCOM.
„