Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mazowsze wycofuje dwa projekty z Programu Kolej Plus. Dlaczego?

inforail
28.01.2021 13:15

Wczoraj (27 stycznia 2020 roku) PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o wycofaniu dwóch projektów z programu Kolej Plus przez województwo mazowieckie.

Zapytaliśmy Urząd Marszałkowski dlaczego?

Powody odstąpienia

Jak podało Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego 14 grudnia br. Zarząd Województwa Mazowieckiego (ZWM) przyjął informację w sprawie kwalifikacji do II etapu naboru wniosków złożonych w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku (Program). ZWM wybrał wariant w którym do dalszej realizacji zakwalifikowano poniższe projekty:

Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce,

Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka  – Małkinia.

Z kolei odstąpiono od realizacji i wycofano z II etapu realizacji Programu następujące projekty:

Odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia,

Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna.

Szczegóły

W przypadku projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna”, odstąpiono od jego realizacji z uwagi na fakt, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) podpisała w lutym 2020 r. z firmą BBF sp. z o.o. umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu pn. „Dobudowa torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Al. Jerozolimskie – Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina – Jeziornej – opracowanie studium wykonalności”. Zakres umowy przewiduje również warunkową analizę włączenia bocznicy kolejowej nr 937 Warszawa Okęcie - Jeziorna w ciąg komunikacyjny linii kolejowej nr 8. Ponadto, linia do Konstancina Jeziornej leży na całej swej długości na terenie warszawskiego obszaru metropolitalnego, gdzie organizatorem przewozów powinno być Miasto st. Warszawa, a przewoźnikiem wykonującym usługę SKM Warszawa.

Z kolei w przypadku projektu pn. ”Rewitalizacja projektu odbudowy linii kolejowej Sokołów Podlaski – Małkinia”, odstąpiono od jego realizacji biorąc pod uwagę, że Sokołów Podlaski w sposób optymalny (w odniesieniu do kosztów oraz czasu realizacji inwestycji) może uzyskać połączenie kolejowe spełniające cel Programu „Kolej+” (uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi) przez Siedlce. Wariant dotyczący zapewnienia połączenia kolejowego Sokołowa Podlaskiego z Warszawą przez Siedlce był dyskutowany na jednym ze spotkań on-line z przedstawicielami PKP PLK, przed ogłoszeniem wyników kwalifikacji do II etapu naboru wniosków złożonych w ramach Programu. Decyzja została podjęta po uzgodnieniach z PKP PLK.

PKP PLK podały także, że z Programu Kolej Plus wycofany został także projekt „Budowa przystanku Mysłowice Północ na istniejącej linii 138 jako usprawnienie kolejowego połączenia Katowice – Nowy Bieruń (Oświęcim)”.