Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mazowiecka `Babcia` ma 55 lat!

inforail
09.05.2018 10:35

Dziś KolejeMazowieckie świętują urodziny najstarszego czynnego elektrycznego zespołutrakcyjnego w Polsce. Jest nim EN57 o numerze 038. „Babcia” – jak mówią o niejkolejarze – swoją kolejową karieręrozpoczęła 9 maja 1963 r. Mimo swego wieku „Babcia” na razie nie wybiera się naemeryturę.

Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to „dziecko” PAFAWAGWrocław. Pojazd znajduje się w parku taborowym Kolei Mazowieckich. Pochodzi zrodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów seriiEN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991roku zasiliła park taborowyLokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana doZakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. Następnymkrokiem w jej karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski ZakładPrzewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. Wsierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Trafiła do Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego WarszawaGrochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych wWarszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu. Obecnie „Babcię”można spotkać najczęściej na trasie Ostrołęka – Tłuszcz. Dziś na jej licznikujest grubo ponad sześć milionów kilometrów. „Babcia” przeszła kilka liftingów,a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją -pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz naprawyśrednie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomieutrzymania P4 (rewizyjne). Dziś „Babcia”jest nieco „podrasowana” – ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową AirpolSK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia donagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne wprzedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację podbiletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszychegzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero wkolejnych ezt serii EN57 – system Oerlikon.

U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomieutrzymania P4 z modernizacją został zastąpiony systemem Oerlikon.