Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mattstetten: Już 20 000 przejazdów zabezpieczanych przez system ETCS wykonano w Szwajcarii.

inforail
26.04.2007 13:20

Pociąg piętrowy IC2000, na nowej linii między Mattstetten, a Herzogenbuchsee. Po prawej widoczna antena GSM-R. Fot. SBB CFF FFS

Po zaledwie sześciu tygodniach pełnego ruchu planowego pod nadzorem europejskiego systemu zabezpieczania ruchu kolejowego ETCS (poziom 2) na nowej linii między Mattstetten, a Rothrist SBB wykazuje pozytywny bilans. System odpowiada pokładanym w nim oczekiwaniom i jest bezpieczny do eksploatacji. Podczas prób brali udział przedstawiciele przemysłu, jak i kolei. Badano również zachowanie różnych typów pociągów i ich wpływu na system. Przeprowadzano również próby z w pełni automatycznym prowadzeniem pociągu. Dzięki temu pod koniec br. pociągi planowe będą mogły pokonywać odcinek z prędkością maksymalną 200 km/h. System ETCS został również zabudowany w nowym tunelu pod Lotschberg. Na nowej linii kolejowej Mattstetten–Rothrist system ETCS wprowadzono do eksploatacji 18 marca 2007. Od tego dnia przez 24 godziny na dobę system zabezpiecza ruch na nowej linii. Dotąd pociągi jeździły jedynie 160 km/h, jednak po udanych próbach prędkość ta ulegnie zwiększeniu. Dzięki temu SBB stało się pierwszym Europejskim przewoźnikiem wykorzystującym w ruchu planowym system ETCS na poziomie drugim (dotąd był on wykorzystywany tylko na poziomie pierwszym). Dostawcą kompletnego systemu jest koncern Alstom. Jednak aby pociągi mogły korzystać z tego systemu musiały zostać wcześniej wyposażone w odpowiednie odbiorniki i nadajniki sygnału oraz urządzenia wskazujące. W ten sposób przystosowano 500 pojazdów, na które składały się lokomotywy, pociągi zespołowe oraz wagony sterownicze. Dzięki udanym próbom na linii, planowe pociągi od nowego rozkładu jazdy pojadą z prędkością 200 km/h. W przypadku tunelu pod Lotschberg, należącym do BLS odpowiedzialnym za wprowadzenie systemu ETCS odpowiedzialna jest również SBB. W tym przypadku pozostało jeszcze do wykonania 10000 jazd z wykorzystaniem systemu ETCS, aby uzyskać dopuszczenie do ruchu. Od grudnia 2007 roku na odcinku tym wykonywane będzie codziennie 110 jazd w odstępie do trzech minut i z prędkością do 250 km/h. Intensywne próby przebiegają już od stycznia 2007 roku. ETCS jest europejskim standardowym systemem zabezpieczania ruchu, który ma w przyszłości zastąpić wiele krajowych systemów zabezpieczania ruchu kolejowego, aby umożliwić bez barierowe poruszanie się pociągów po całej europie. W Szwajcarii projekt jest realizowany za pomocą środków rządowych.
 
Źródło: Komunikat prasowy SBB