Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Matejko i Mehoffer nie pojadą linią 271. Pada pytanie o powody

inforail
20.08.2018 11:48

Prowadzonamodernizacja magistrali kolejowej E59, tak konieczna i potrzebna, przynosimieszkańcom subregionu wielkopolsko-dolnośląsko-lubuskiego, miasta Poznania,Leszna, Kościana i aglomeracji leszczyńskiej coraz więcej utrudnień iniedogodności.

Jak pisze w interpelacji do Ministra Infrastruktury posełAdam Szłapka przyznał to nawet członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch wwywiadzie, którego udzielił lokalnej stacji radiowej. Do katalogu utrudnień, wskład którego wchodzą m.in. notoryczne opóźnienia, zmniejszenie ilości pociągóww stosunku do wniosku złożonego przez Urząd Marszałkowski WojewództwaWielkopolskiego, brak połączeń nocnych, brak skomunikowań pociągów w Poznaniu iWrocławiu, konieczność korzystania z dwóch różnych przewoźników, co ewidentniepodnosi koszty podróży, od grudnia 2018 r. dojdą kolejne. Zgodnie z informacjąuzyskaną od Zespołu Prasowego Wydziału Komunikacji i Promocji w Regionach PKPPLK wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów mieszkańcysubregionu wielkopolsko-dolnośląsko-lubuskiego, miasta Poznania, Leszna,Kościana i aglomeracji leszczyńskiej przy linii kolejowej nr 271 pozbawienizostaną kolejnych połączeń dalekobieżnych realizowanych przez PKP Intercity SAobjętych finansowaniem PSC w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozówpasażerskich. Pociągi IC 8310/3810 „Matejko” oraz IC 8308/3808″Mehoffer” nie będą kursowały przez linię kolejową nr 271 i zostanąskierowane inną trasą – podaje poseł.

I dalej stwierdza, że wieloletnie uciążliwości dla pasażerówkolei przyczyniają się do porzucenia tego środka komunikacji na rzecztransportu indywidualnego. Likwidacja wspominanych dwóch par połączeńdalekobieżnych, pozostawienie szczątkowej oferty dla podróżnych udających się wkierunku Szczecina, Krakowa, Przemyśla wraz ze znacznym ograniczeniem ilościpociągów regio potęguje niechęć i odwrócenie się pasażerów od transportukolejowego. Zgodnie z informacją prezesa UTK liczba podróżujących koleją wpierwszym półroczu 2018 r. w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy rokupoprzedniego jest mniejsza o 1,9%. Konieczność modernizacji linii kolejowychjest bezsporna. Wyrazem szacunku dla pasażerów i podróżnych powinna być takaorganizacja prac modernizacyjnych, by ich negatywne skutki były jak najmniejodczuwalne.

W związku z powyższym poseł zadaje Ministrowi AndrzejowiAdamczykowi następujące pytania:

1. Jakie przesłanki legły u podstaw decyzji o zmianiekursowania pociągów: IC 8310/3810 Matejko oraz IC 8308/3808 Mehoffer, biorącpod uwagę zapewnienia PKP PLK o utrzymaniu przez cały okres modernizacji ruchujednotorowego dwukierunkowego?

2. Czy przewoźnik PKP Intercity przeprowadził badaniadotyczące rentowności planowanych zmian, np. poprzez porównanie potokówpodróżnych jadących w ciągu linii kolejowej nr 271 doSzczecina/Krakowa/Przemyśla z planowanymi potokami na trasie okrężnej? W razieprzeprowadzenia takich badań proszę również o informację, kiedy i przez kogozostały one przeprowadzone.

3. Czy przeprowadzono konsultacje społeczne wśród mieszkańcówsubregionu wielkopolsko-dolnośląsko-lubuskiego, miasta Poznania, Leszna,Kościana i aglomeracji leszczyńskiej, badając ich opinie o planowanejlikwidacji wskazanych połączeń kolejowych?

4. Czy zasięgnięto opinię samorządów leżących na trasiepociągów „Matejko” i „Mehoffer” na temat planowanego przetrasowania ww.połączeń w ciągu linii kolejowej nr 271?

5. Na jak długi okres PKP Intercity planuje przetrasowaniedrogą okrężną? Kiedy pociągi IC Matejko oraz IC Mehoffer wrócą na pierwotnątrasę w ciągu linii kolejowej nr 271?

6. Czy w nowym rozkładzie, wchodzącym w życie w grudniu 2018r., przewoźnik PKP Intercity planuje ograniczyć kursowanie pozostałych pociągówdalekobieżnych finansowanych z PSC w ciągu linii kolejowej nr 271?