Massel: Środki unijne nadal głównym źródłem finansowania infrastruktury kolejowej

inforail
21.05.2013 16:50

Głównym źródłem finansowania inwestycji infrastrukturalnych w nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 będą nadal środki unijne – poiwedział podczas EEC Andrzej Massel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej RP. Problemem dla beneficjentów będzie jednak zgromadzenie wkładu własnego. Pod tym względem, sytuacja PKP PLK i innych spółek kolejowych, kupujących np. tabor, jest odmienna od sytuacji GDDKiA. Podczas programowania bieżącej perspektywy finansowej popełniono błąd i maksymalny wskaźnik dofinansowania inwestycji kolejowych ustalono na 75 proc.,
a dla drogowych –85 proc.
Zależy więc nam na tym, aby Komisja Europejska zmieniła tę niekorzystną dla projektów kolejowych strukturę dofinansowania. Zmniejszenie wkładu własnego PLK ma ogromne znaczenie dla tej spółki, która intensywnie nadrabia kilkunastoletnie zaległości. Bez większego wsparcia budżetowego, niż dotychczas, jej inwestycje nie mają szansy być zrealizowane, bo ma ograniczoną zdolność do zaciągania kredytów.