Marszałkowie szykują dojazd do CPK przez CMK

inforail
08.03.2018 06:00

List intencyjny ws.współpracy przy rozbudowie i modernizacji infrastruktury kolejowej podpisali wśrodę marszałkowie woj. łódzkiego i świętokrzyskiego. Umowa dotyczy wspólnegoprzygotowania dokumentacji przedprojektowej na zelektryfikowanie łączącejobydwa regiony linii kolejowej nr 25.

Umowę podpisano w Opocznie (Łódzkie), gdzie przebiegająlinia nr 25 oraz Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – obecnie najszybsza liniakolejowa w Polsce.

Głównym założeniem podpisanego listu intencyjnego jestpodjęcie współpracy przez władze obu regionów w zakresie przygotowaniadokumentacji przedprojektowej związanej z elektryfikacją i modernizacją liniikolejowej nr 25 oraz rozbudowa sieci w obrębie tej linii, by później połączyćją z CMK.

Jak przekonywali marszałkowie – działania województw sąrównoległe z działaniami rządowymi ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego(CPK), do którego – z obydwu regionów – najszybszy dojazd koleją przebiegałbywłaśnie przez CMK.

„Dla mieszkańców oznaczałoby to nową jakość życia.Kiedyś pokonanie takich dystansów zajmowało ok. 3 godz. i więcej, dzisiaj jestto niecała godzina. Mieszkańcy zyskają przez to dostęp do rynku pracy, mobilnośćzawodowa ułatwia także kształcenie w bardziej prestiżowych ośrodkach.Generalnie, wszyscy na tym zyskują” – mówił marszałek woj.świętokrzyskiego Adam Jarubas.

Z kolei marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień podkreślił,że „perspektywa CPK daje wszystkim szansę na to, żeby połączenia kolejowebyły pierwszoplanową komunikacją, by te linie były zmodernizowane”.”Obserwujemy tutaj duży ruch pasażerski (ze stacji w Opocznie – PAP),zarówno z obszaru woj. łódzkiego i świętokrzyskiego, dlatego myślę, że może byćto ważne miejsce dla naszych dwóch województw, a nic tak nie łączy sąsiadów,jak szybkie połączenie” – dodał.

Obecnie władze woj. łódzkiego planują z funduszy unijnychzelektryfikować odcinek kolejowy z Opoczna do Tomaszowa Mazowieckiego. Zestrony woj. świętokrzyskiego, jednym z najważniejszych elementów koncepcji jestmodernizacja linii kolejowej od Skarżyska – Kamiennej do Opoczna oraz budowanowej trasy kolejowej Tumlin – Wąsosz Konecki. Wybudowanie linii o długości ok.25 km. pozwoliłoby na połączenie tras kolejowych nr 8 i 25, powiązanie Kielc ipółnocnej części województwa z CMK, i w efekcie szybkie połączenia kolejowe zKielc do Warszawy, Łodzi, Poznania i Szczecina oraz do CPK.

„Dzięki temu, możliwe byłoby dotarcie z Kielc do CPK wciągu godziny. Jest to bardzo ambitny plan, warto jest się o niegopostarać” – podkreślił Jarubas.

Szacowany koszt prac przedprojektowych to ok. 2,5 mln zł. 15km trasy leży po stronie łódzkiej, 41 po stronie świętokrzyskiej, dlategodokumentację obydwa regiony sfinansują proporcjonalnie. Do współpracyzaproszony zostanie także zarządca infrastruktury kolejowej – PKP Polskie LinieKolejowe.

Linia kolejowa nr 25 na odcinku od Skarżyska-Kamiennej,przez Opoczno do Tomaszowa Mazowieckiego, pozostaje jedynym istotnymniezelektryfikowanym odcinkiem sieci kolejowej położonej wpołudniowo-wschodniej części kraju. Obecnie z Krajowego Programu Kolejowegolinia 25 modernizowana jest jedynie na odcinku od Sandomierza doSkarżyska-Kamiennej. Dalszy fragment do Końskich trafił na listę rezerwową.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada wydatkiinwestycyjne na poziomie do 66 mld zł, przy pomocy których w całym krajuzrealizowanych ma być 220 projektów kolejowych. Jego głównym zadaniem jestpoprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży natrasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów.

We wrześniu 2017 r. rząd zarekomendował budowę CPK Solidarnośćw gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego na południowy zachód od Warszawy.Koszt szacuje się na 20-30 mld zł, a uruchomienie lotniska miałoby nastąpić ok.2027-2028 r. W listopadzie br. rząd przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia”Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność –Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Do końca 2019r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnychosiem lat.