Marszałek woj. opolskiego: Trzeba się zastanowić nad kupowaniem pociągów dla PR

inforail
10.05.2021 14:45

Jako samorząd województwa musimy się zastanowić, czy zasadnym jest zakup nowych składów kolejowych, które potem musielibyśmy przekazać państwowej spółce Przewozy Regionalne, podczas gdy my musielibyśmy te pociągi spłacać – powiedział portalowi naszemiasto.pl marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła.

Przecież to ta spółka powinna robić takie zakupy. Problem jest też taki, że w przypadku grantów nie ma nic korzystnego dla samorządów - ich rolę sprowadzono tylko do organów opiniotwórczych – dodał marszałek.

W tej krótkiej wypowiedzi została zawarta nie tylko fundamentalna zasada finansowania taboru kolejowego w ramach KPO, ale przede wszystkim filozofia funkcjonowania spółki Przewozy Regionalne (ob. Polregio). Nie kupuje ona taboru, bo kupować nie musi. Zadanie to zostało scedowane w zasadzie w całości na samorządy wojewódzkie. I o ile część Urzędów Marszałkowskich może przekazać zakupiony tabor swoim spółką, co ma sens, o tyle pozostałe są niejako skazane na „współpracę” z Przewozami Regionalnymi (Polregio).

Głos marszałka Andrzeja Buły może okazać się jednak głosem rozsądku, który zostanie poparty przez innych wojewódzkich włodarzy. I wtedy Polregio tudzież Przewozy Regionalne będą miały problem. Z samodzielnymi zakupami w tej spółce jest delikatnie mówiąc krucho. Przyszłość rysuje się zatem w całkiem ciekawych barwach. Od tego jak samorządy podejdą do KPO zależy bowiem kształt taborowego rynku, bo na zakupy Polregio chyba nie ma co liczyć.