Maraton PESY już na szlaku
inforail
15.01.2013 10:09
Maraton PESY już na szlaku
Pierwsza lokomotywa PESY –Gamma Maraton 111Ed rozpoczęła jazdy testowe. Mimo, iż prowadzi pociągi towarowe LOTOS-u warto jednak temu wydarzeniu poświęcić kilka zdań na łamach portalu InfoRail. A jest ono o tyle istotne, że to pierwsza pasażerska polska lokomotywa, wyprodukowana od kilkunastu lat. Ostatnimi lokomotywami, które powstały w Polsce były EP09. Przypomnijmy, że PESA Maraton 111Ed-001 jest też pierwszą z całej rodziny maszyn, nad którą pracuje bydgoski producent. Jej premiera miała miejsce na ubiegłorocznych targach InnoTrans w Berlinie. Co ciekawe elektrowóz został wyposażony w dodatkowy silnik spalinowy. Jak wspomnieliśmy lokomotywa PESY prowadzi na razie tylko pociągi towarowe i pod banderą LOTOS-u sytuacja ta się pewnie nie zmieni. 11 stycznia, a więc w pierwszym dniu kursowania, prowadziła pociąg na licencji LOTOS Kolej na trasie Bydgoszcz Wschodnia –Gdańsk. W sobotę, 12 stycznia przy tej lokomotywie został uruchomiony z Gdańska pierwszy ładowny pociąg relacji Gdańsk Olszynka –Zduńska Wola Karsznice (36 wagonów, dł. 483 m, brutto 2545 ton). Pomimo trudnych warunków atmosferycznych lokomotywa spisała się bardzo dobrze Zważywszy jednak na fakt, iż rodzina Gama PESY ma obejmować maszyny, które będą mogły prowadzić zarówno składy pasażerskie, jak i towarowe, w niedalekiej przyszłości możemy liczyć na pojawienie się lokomotywy w zestawieniu z wagonami pasażerskimi. To, że pierwszy egzemplarz rozpoczął jazdy testowe w barwach LOTOS-u też nie powinno dziwić. Już na berlińskich targach producent nie ukrywał, że lokomotywa została zbudowana właśnie w kooperacji z tym przewoźnikiem. Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się nowa lokomotywa to 190 km/h, w ruchu towarowym prędkość ta jest jednak mniejsza, bo 140 km/h. Nieoficjalnie mówi się, że LOTOS nie poprzestanie na tym jednym egzemplarzu. Gama ma być rodziną pojazdów, w skład której wejdą lokomotywy spalinowe o mocy 2.200 kW i prędkości 140 km/h, lokomotywy elektryczne wielonapięciowe i zasilane napięciem 3 kV DC.
–111Ed GAMA Marathon ma parametry techniczne zbliżone do lokomotyw TRAXX, jest jednak także przygotowana do pokonywania odcinków niezelektryfikowanych. Umożliwia to dojazdowy silnik spalinowy i zbiornik paliwa o pojemności ok. 800 litrów –mówi Marek Smoter, dyrektor ds. taboru LOTOS Kolej. –W trybie spalinowym GAMA Marathon pracuje nawet przez kilka godzin z optymalnymi parametrami, lecz przy ograniczonej prędkości. Wszystko zależy m.in. od ciężaru pociągu, profilu linii kolejowej (wzniesienia, spadki, łuki), warunków atmosferycznych i doświadczenia maszynisty.
Pierwszy wyprodukowany przez PESĘ egzemplarz jest ciekawy ze względu na dodatkowy silnik spalinowy, o którym była mowa wyżej. To wyjście naprzeciw potrzebom przewoźników, zwłaszcza tych towarowych. Porty czy bazy magazynowe są zwykle niezelektryfikowane, co sprawia, że w pociągach trzeba zmieniać lokomotywę z elektrycznej na spalinową. W przypadku Matatonu takiego problemu już nie będzie. Lokomotywa może bowiem przejechać około 40 km bez sieci. Rozwiązanie to można wykorzystać także w transporcie pasażerskim. PKP Intercity wspominają stale o brakach lokomotyw spalinowych. Kupując produkt PESY dostaliby dwa w jednym, zasięg silnika spalinowe da się przecież zwiększyć. Ale to zapewne melodia dalekiej przyszłości…Pewne jest to, że po zakonczeniu testów w LOTOS Kolej Maraton będzie ciągnął pociągi PKP Intercity. Co najmniej do końca lipca 111Ed GAMA Marathon będzie jeździła w LOTOS Kolej w eksploatacji nadzorowanej. W drugim tygodniu stycznia kolejarze z LOTOSU szkolili się w PESIE z zakresu obsługi i utrzymania maszyny. Tak jak pozostałe lokomotywy LOTOS Kolej jest ujęta w Systemie Logistyki Kolejowej, który m.in. monitoruje pracę pociągów w czasie rzeczywistym za pomocą urządzeń GPS. Maszyna, zarówno pod siecią trakcyjną jak i na silniku dojazdowym, może prowadzić składy o masie powyżej 3 tys. ton. Warto wspomnieć również o komforcie, jaki zapewnia załodze –oprócz przestronnej i klimatyzowanej kabiny, to na dzień dzisiejszy jedyna w Polsce i prawdopodobnie w Europie lokomotywa wyposażona m.in. w ekologiczną toaletę. Film z przejazdu składu prowadzonego przez lokomywę PESY można zobaczyć na YouTube.
Dane techniczne lokomotywy 111Ed
Producent
|
PESA Bydgoszcz SA
|
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Masa służbowa
|
82 t
|
Długość (ze zderzakami)
|
19.500 mm
|
Szerokość
|
3.000 mm
|
Silniki
|
4 elektryczne VEM DKLBZ 4514-4A,
1 spalinowy Caterpillar C15
|
Moc ciągła
|
5.600 kW
|
Prędkość konstrukcyjna
|
160 km/h
|
Maksymalna siła pociągowa
|
300 kN
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024