Mamiński: Odchodzimy od modelu dużych obiektów handlowych przy dworcach

inforail
05.09.2019 08:00

Dworce kolejowe mająspełniać oczekiwania klientów; odchodzimy od modelu, w którym przy dworcachpowstawały duże obiekty handlowe, gdzie przez 40 minut szuka się kasy biletowej- mówił w środę w Krynicy-Zdroju prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

Prezes PKP SA odpowiadając na pytanie, o zaawansowanieProgramu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023, przypomniał, że obejmuje onok. 200 dworców, które zostaną odnowione lub zbudowane na nowo za ok. 1,5 mldzł.

„To duża kwota – w dużej części budżet Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko, ale też budżet państwa i środki własne PKP SA. Ztych 200 dworców 105 to obiekty zabytkowe, które będą przywracane do swojejświetności” – wskazał Mamiński.

„Nie tak dawno, bo w ub. tygodniu podpisywaliśmy umowę naremont i modernizację dworca głównego w Gdańsku” – przypomniał akcentując, żeto największa inwestycja dworcowa ostatnich lat, o wartości ok. 100 mln zł.

Powstanie też 40 nowych tzw. dworców systemowych, które będą”nową jakością, nową marką kolejową”. Według Mamińskiego wykorzystane w nichzostaną wszelkie dostępne nowoczesne źródła energii, jak instalacjefotowoltaiczne, pompy ciepła, instalacje tzw. szarej wody odzyskiwanej zdeszczówki.

„Dworce zabytkowe, jak i dworce nowoczesne, przede wszystkimmają spełniać oczekiwania klientów. To wydawałoby się oczywistość, ale nowaformuła, bo rozpoczynając każdy proces projektowania odbywamy tzw. warsztatykreatywne, czyli spotykamy się z klientami, którzy mówią, co oprócz typowejobsługi klienta, czyli kas, poczekalni, powinno się jeszcze na tych dworcachznaleźć” – wyjaśniał prezes.

Dzięki temu w ramach programu powstaną dworce, np. zpokojami dla matek z dziećmi, poczekalniami, miejscami lokalnych imprezkulturalnych. „Po prostu dworzec ma być miejscem, które żyje, na który chętniesię przychodzi” – mówił Mamiński. „Już dziś zapraszam, kilkanaście dworcówoddanych – warto to zobaczyć” – dodał.

Zapewnił przy tym, że PKP SA chce odwrócić tendencję, wktórej przy dworcach powstawały duże obiekty handlowe, „w których poświęca się40 minut na znalezienie kasy”. „Takie modele niestety były, a to nie tak:dworzec powinien mieścić jego funkcje, i to, co danej społeczności jestpotrzebne: jeżeli będzie to centrum handlowe, to tak, jeżeli kawiarnie,restauracje, to to chcemy robić” – podkreślił.