Mamiński ma wizję. Chce konsolidować kolej!
„Życie i pasażerwymuszą współpracę” – powiedział prezes zarządu PKP Krzysztof Mamińskipodczas trwającego w Rzeszowie Kongresu 590. Poinformował też, że do końca rokuGrupa PKP przedstawi projekt struktury holdingowej, a konsolidacja to największewyzwanie dla kolei w Polsce.
Konsolidacja rynku kolejowego, wymiana taboru, a takżerozwój infrastruktury to wyzwania, które stoją przed polskim rynkiem kolejowymw najbliższych latach; to konkluzje panelu dotyczącego przyszłości rynkukolejowego w Polsce i Europie, który odbył się podczas pierwszego dnia Kongresu590.
Według podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury iBudownictwa Andrzeja Bittela konsolidacja powinna odbywać się na rozsądnychzasadach i jest zadaniem, nad którym już w tej chwili pracują rozczłonkowanespółki z sektora kolejowego. Jego zdaniem niezbędne dla polskiej kolei jest teżwzmocnienie skuteczności kolei regionalnych, przede wszystkim dzięki lepszejrealizacji współpracy pomiędzy organizującymi transport regionalny spółkami.Jak zauważył wiceminister, dobrym przykładem współpracy tego rodzaju jestprojekt „Wspólny bilet”, który udowadnia, że nie zawsze wymagana jestingerencja w rynek na poziomie prawnym.
Prezes Zarządu PKP Krzysztof Mamiński podczas panelustwierdził, że konsolidacja choć jest procesem trudnym i czasochłonnym, jestniezbędna dla sukcesu w rozwoju polskich kolei. „Życie i pasażer wymuszająwspółpracę. To pasażer ostatecznie decyduje, z jakiej oferty chcekorzystać” – powiedział zapowiadając, że PKP S.A. dołoży wszelkich starań,aby promować „wspólne, dobre produkty”.
Z kolei prezes zarządu spółki PKP Polskie Linie KolejoweIreneusz Merchel mówiąc o konsolidacji na rynku kolejowym w Polsce, zwróciłuwagę na konieczność jednoczesnej modernizacji taboru i infrastruktury, którepozwolą na realizowanie współpracy na wysokim poziomie. Jego zdaniem taborpowinien być zamawiany w długich partiach. „Nie tak dawno temupodpisaliśmy umowę z zakładami Cegielski na modernizację pojazdów. Chcemyogłosić także nową strategię taborową, która będzie uwzględniała nowe trendy wkontekście zwiększającej się liczby przewozów i rosnących oczekiwań względemkolei” – mówił. „Holding to także marzenie wielu kolejarzy – by moglipatrzeć przez pryzmat PKP, kolei rozumianej jako całości” – dodał.
Prezes Fundacji Projektów Obywatelskich Marcel Kalinowskizwrócił uwagę na fakt, że synergia spółek kolejowych, w tym odpowiedzialnych zaprzewóz towarów, pozwoli na osiągnięcie „znacznie innych wynikówgospodarczych”. Konieczne jego zdaniem są jednak rozmowy i podejmowaniedecyzji. „Jeśli chcemy, żeby tutaj, w Polsce, na przykład w kontekścieCentralnego Portu Komunikacyjnego działała duża logistyka, to musimy ją budować- tak jak robi się to na przykład w Niemczech. To jest dobry kierunek” -stwierdził.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zapytany o przyszłość przemysłu i infrastruktury kolejowej wPolsce prezes Krzysztof Mamiński stwierdził, że przestrzeń dla inwestycji nakolei nie powstanie z dnia na dzień, ani nawet z roku na rok. „Te planyistnieją i uwzględniają kolejne lata rozwoju” – zauważył. „To nietylko zrobienie czegoś +na dziś+, nie można wciąż mówić o krótkich projektach.Zdecydowanie lepiej rozmawiać o projektach na szerszą skalę, gdzie jeśli chodzio infrastrukturę – obniża się koszty serwisowania i wytworzenia” – powiedziałMamiński.
Prezes zarządu PKP S.A. wyraził również nadzieję, że za paręlat polskie rozwiązania rynku kolejowego staną się przykładem dla innych.”Chciałbym tak zliberalizowanego rynku przewozów i towarów jak w Niemczechi takiego rozdziału infrastruktury od prowadzenia ruchu, jak jest we Francji.Takiej wolności gospodarczej, jak jest w tych właśnie krajach, przyjednoczesnym wsparciu państwa” – dodał Mamiński. Jego zdaniem polskiekoleje nie mają powodu do wstydu, a infrastruktura w Polsce po modernizacjachbędzie jedną z nowocześniejszych w Europie.
Wiceminister Andrzej Bittel stwierdził, że aby polski rynekkolejowy rozwijał się prężnie, niezbędna jest adaptacja dobrych wzorców zzagranicy, takich jak kolej w Szwajcarii czy we Francji. „Jesteśmy w takimmiejscu Europy, które oprócz trudności stawia przed nami wielkie szanse na to,by łączyć Europę z Azją i być wielkim hubem, dzięki któremu nasza gospodarkabędzie rozwijać się bardzo silnie” – powiedział.
„