Małopolskie Acatusy plus zaprezentowane
inforail
07.11.2014 09:46
Małopolskie Acatusy plus zaprezentowane
Tak jak zapowiadaliśmy na łamach InfoRail dziś na Dworcu Głównym w Krakowie zaprezentowano dwa nowoczesne pojazdy typu Acatus Plus, wyprodukowane dla województwa małopolskiego przez PESĘ. Składy obsługiwać będą połączenia w regionie. Na dworcu pojawiły się także dwa Impulsy, które kursować będą na trasach międzyregionalnych. Mieszkańcy Małopolski mieli także niepowtarzalną okazję po raz pierwszy przejechać nowymi pojazdami na trasie Kraków Główny-Wieliczka –pierwszej z otwieranych tras w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Regularne kursy, realizowane przez nowego przewoźnika Koleje Małopolskie, ruszą na tej trasie już 14 grudnia br.
Zbójnicki, Zygmunt, Szarotka, Solny i Centuś –to tylko niektóre z nazw dla nowych jednostek. Zaprezentowany dziś, nowoczesny tabor ma poprawić jakość podróży zarówno na terenie województwa, jak i podczas przejazdów międzyregionalnych. Nowe pociągi są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesne systemy: informacji pasażerskiej i monitoringu oraz posiadają dostęp do bezprzewodowego Internetu.
– Samorząd Województwa realizuje i wspiera ważne działania i inwestycje w dziedzinie transportu –mówił dziś marszałek Małopolski Marek Sowa. –Chcemy, by mieszkańcy i turyści czuli się bezpiecznie, wiedzieli, że na kolej można liczyć i że dzięki niej szybko, bezpiecznie , komfortowo i punktualnie dotrzemy do celu -podkreślił marszałek. Dodał również, że nowo powstała spółka Koleje Małopolskie to ważny element budowy mocnego potencjału komunikacyjnego regionu.
Radości nie krył również odpowiedzialny w zarządzie województwa za sprawy transportu i komunikacji Roman Ciepiela. –Nie da się ukryć, że wszyscy czekaliśmy na tą chwilę – podróż nowoczesnymi, czystymi pociągami na pierwszej z tras Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – mówił Roman Ciepiela.
Natomiast wicemarszałek Wojciech Kozak, który nowe pojazdy witał na stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia podkreślił aspekt turystyczny oraz ekologiczny tej inwestycji.
Podczas dzisiejszej uroczystości na Dworcu Głównym nowe pociągi otrzymały również swoje imiona. Wymyślili i wybrali je w konkursie ogłoszonym przez Województwo Małopolskie i Gazetę Krakowską czytelnicy dziennika. Dwa Acatusy nazwano kolejno Solny i Szarotka, a dwa Impulsy: Góral i Trzy Korony. Czytelnicy Gazety Krakowskiej w ramach konkursu wymyślili nazwy dla wszystkich 10 pociągów przeznaczonych do kursowania na terenie województwa małopolskiego oraz dla 6 zakupionych przez Samorząd Województwa Małopolskiego Impulsów przeznaczonych na trasy międzyregionalne.
Przypomnijmy, że nowoczesne pociągi typu Acatus Plus zakupione zostały w ramach projektu „Zakup taboru do obsługi połączeń pasażerskich w aglomeracji krakowskiej”. 10 niskopodłogowych pociągów od 14 grudnia 2014r. obsługiwać będzie pierwszy z odcinków Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA): połączenie Wieliczka Rynek-Kopalnia –Kraków Główny –Wieliczka Rynek-Kopalnia. Od września 2015 r., po zakończeniu prac modernizacyjnych przez PKP PLK S.A., pociągi Acatus Plus EN 64 kursować będą również na trasie Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Balice – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Pojazdy wyprodukowane zostały przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Całkowita wartość umowy zawartej z wykonawcą opiewa na 132,2 mln zł ( w tym dostawa taboru prawie 119 mln zł, usługi serwisowe 13,2 mln zł). 59 proc. kosztów pokrywają pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakupienie pociągów typu Impuls EN 63a wyprodukowanych przez firmę NEWAG S.A. możliwe było natomiast dzięki wspólnemu projektowi województw: małopolskiego, śląskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przedsięwzięcie polegało na zakupie 19 trójczłonowych pociągów. Województwa: małopolskie, śląskie i świętokrzyskie nabyły po sześć takich pojazdów, a województwo podkarpackie jeden.
Jak już wielokrotnie informowaliśmy na łamach InfoRail Impulsy to pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoringu oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pojazdy osiągają prędkość maksymalną do 160 km/h i będą obsługiwać relacje łączące wszystkie cztery województwa. W przypadku Małopolski zakupiony tabor obsłuży relacje z Krakowa do Rzeszowa, do Katowic oraz Rybnika, oraz do Ostrowca Świętokrzyskiego. Łączny koszt pojazdów to 87,8 mln zł, 70 proc. zostanie pokryte z unijnych pieniędzy.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024