Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Małopolska zmniejsza udziały w Przewozach Regionalnych

inforail
01.07.2015 14:15

Radni małopolskiego sejmiku zgodzili się w środę nazmniejszenie udziałów Małopolski w kolejowej spółce Przewozy Regionalne. Spadnąone z 6,4 proc. do 3,2 proc. Ma to związek z planami restrukturyzacji tejspółki.

Chcemy, żeby spółka w wyniku restrukturyzacjiodzyskała sprawność ekonomiczną i organizacyjną i mogła w kolejnych latachpracować bez strat. W tym celu minister infrastruktury i rozwoju zaproponowałdokapitalizowanie spółki za pośrednictwem Agencji Rozwoju Przemysłu kwotą niemniejszą niż 770 mln zł” – mówił podczas obrad sejmiku członek zarząduwojewództwa Jacek Krupa.

Podkreślił, że „sytuacja spółki jest dramatyczna”i restrukturyzacja to jedyna ścieżka, by wyprowadzić ją „na torysprawności finansowej i organizacyjnej”.

Krupa wyjaśnił, że dokapitalizowanie wiąże się ze zmianąstruktury udziałowców – wartość nominalna udziałów samorządów w spółce ma byćobniżona o połowę z 1 tys. zł do 500 zł. Inwestorem strategicznym PR zostanieAgencja Rozwoju Przemysłu (ARP), która obejmie 51 proc. udziałów w spółce iwniesie do niej środki Skarbu Państwa czyli 770 mln zł.

Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych zaakceptowali wzeszły czwartek marszałkowie 13 województw Jego realizacja ma w ciągu pięciulat doprowadzić PR do trwałej rentowności. W budżecie państwa narestrukturyzację zabezpieczone zostało 770 mln zł. Pieniądze zostanąprzeznaczone na „pozbycie się historycznych długów” oraz na”działania restrukturyzacyjne w poszczególnych województwach”.

Po środowej decyzji sejmiku udziały Małopolski w kapitalezakładowym spółki spadną z 6,4 proc. do 3,2 proc.; z wartości nominalnej 98 mln599 tys. zł do kwoty około 49,2 mln zł.

Jak poinformował Krupa władze poszczególnych województw wzwiązku z planem restrukturyzacji zobowiązały się do podpisania kilkuletnichumów dotyczących realizacji przewozów przez PR. Małopolska uzgodniła planprzewozów na rok 2016 o wartości 80 mln zł. W przyszłym roku pasażerów będziewozić w Małopolsce trzech przewoźników: Przewozy Regionalne, Koleje Małopolskieoraz Koleje Śląskie.

Władze Małopolski wystąpiły do zarządu spółki PrzewozyRegionalne z propozycją przedstawienia warunków zakupu zorganizowanej częścitego przedsiębiorstwa, jakim jest Oddział Małopolski PR. „Oczekujemy naodpowiedź” – mówił Krupa.

PR są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średniow ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów PrzewozówRegionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.

Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę wwysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ubiegły rok wwysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.