Malepszak: Realizacja 530 linii kolejowych w ramach CPK do 2027 roku nie jest możliwa
Nie jest możliwe, aby zrealizować projekt do 2027 roku. Myślę o lotnisku i 530 kilometrach nowych linii kolejowych, jeżeli jesteśmy na etapie studium wykonalności - powiedział na antenie TVN24 były członek zarządu i p.o. prezesa Centralnego Portu Komunikacyjnego Piotr Malepszak.
Jak dodał pierwsza linia kolejowa może powstać najwcześniej w 2035 roku.
Pomysł dobry, ale opóźniony
A to oznacza, że CPK nie powstanie – w ocenie byłego prezesa spółki – w terminie.
Jednocześnie Piotr Malepszak stwierdził w TVN24, że jest zwolennikiem wybudowania Centralnego Portu Komunikacyjnego, który według niego jest dobrym pomysłem na usprawnienie transportu w Polsce, szczególnie tego niedofinansowanego i tracącego konkurencyjność względem samochodowego, czyli kolejowego.
Dalej Malepszak stwierdził, że realizacja takiego harmonogramu byłaby trudna nawet w Chinach, które mają o wiele większy potencjał niż Polska.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Należy przemyśleć, które inwestycje należy prowadzić, aby najlepiej dopasować to do potrzeb. Chodzi o to, aby nie przewymiarować w infrastrukturze - ocenił Malepszak, podkreślając, że przemyślałby program drogowy.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.