Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Maksymalna prędkość pociągów w Europie

inforail
06.12.2013 10:53
Austria
Najszybsze pociągi pasażerskie w Austrii są składami wagonowymi Railjet prowadzonymi przez lokomotywy Siemens ES64U2 (OBB 1116) lub pociągami zespolonymi ICE T. Oba z tych pociągów poruszają się z maksymalną prędkością eksploatacyjną 230 km/h.

railjet_700_760

Białoruś
Największa prędkość uzyskiwana przez pociągi pasażerskie w Białorusi to 140 km/h. Taką też prędkość uzyskują eksploatowane przez Koleje Białoruskie elektryczne zespoły trakcyjne Stadler Flirt oraz radzieckie lokomotywy TEP70. Maksymalna prędkość obu tych pojazdów jest nieco większa –160 km/h.
Czechy
Najszybszy czeski pociąg to Alstom Pendolino o prędkości maksymalnej 230 km/h. Uzyskany rekord prędkości wynosi 237 km/h. Maksymalna prędkość eksploatacyjna w Czechach to jednak tylko 160 km/h –podobnie jak w Polsce.
Francja
Najszybsze pociągi TGV drugiej i trzeciej generacji (Duplex, POS, 2N2, Reseau) osiągają obecnie na francuskich liniach dużej prędkości szybkość 320 km/h. Specjalnie zmodyfikowany pociąg TGV uzyskał budzący podziw rekord prędkości 574 km/h. Do prędkości 320 km/h dostosowane są m. in. część linii LGV Rhône-Alpes, LGV Est oraz LGV Rhin-Rhône.
Hiszpania
Pociągi Siemens Velaro E (AVE klasa 103) poruszają się z prędkością eksploatacyjną 300 km/h, a ich maksymalna prędkość to 350 km/h. Rekordowa prędkość, jaką uzyskał ten pociąg w trakcie prób to 403 km/h. W regularnej eksploatacji prędkość 300 km/h osiągają też eksploatowane przez hiszpańskiego przewoźnika Renfe pociągi Talgo 350 oraz TGV.
Niemcy
Obecnie najszybszy niemiecki pociąg to elektryczny zespół ICE 3, określany również mianem serii 403. W regularnej eksploatacji pojazd osiąga prędkość 300 km/h na większej części tras Norymberga-Monachium i Kolonia-Frankfurt. Największa konstrukcyjna prędkość to 330 km/h, a rekord osiągnięty w trakcie prób wynosi 368 km/h. ICE 3 we Francji na linii LGV Est osiągają jeszcze większą prędkość – 320 km/h. Przewidziane jest wprowadzenie do ruchu pociągów Velaro D o prędkości eksploatacyjnej 320 km/h, jednak ich dopuszczenie do ruchu ciągle się opóźnia.
Polska
Najszybsze pociągi w Polsce to obecnie EIC prowadzone przez lokomotywy Siemens Eurosprinter i EP09, osiągające prędkość eksploatacyjną 160 km/h. Eurosprintery są jednak dostosowane do jazdy z prędkością 200 km/h. Wkrótce lokomotywy te zdetronizuje Alstom Pendolino, który przechodzi obecnie próby przed włączeniem do eksploatacji. Jego maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 250 km/h. Początkowo nie pojedzie on jednak szybciej niż wspomniane wcześniej lokomotywy. Zapewne dopiero pod koniec przyszłego roku uda się osiągnąć prędkość 200 km/h na CMK. Tymczasem, pod koniec listopada Pendolino rozpędziło się w trakcie testów do 293 km/h.
Rosja
Pociągi Siemens Velaro RUS zwane też Sapsan poruszają się pomiędzy Moskwą a Sankt Petersburgiem z prędkością eksploatacyjną 250 km/h. Ta wartość jest jednocześnie prędkością maksymalną rosyjskiego Velaro. W trakcie prób Sapsan uzyskał prędkość 291 km/h.

velarorus_760