Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Madryt: Uruchomienie maszyny drążącej tunel pomiędzy stacjami Chamartín a Puerta de Atocha

inforail
06.05.2010 10:40

24 kwietnia 2010 r. w obecności Ministra Infrastruktury – JoséBlanco, radcy ds. transportu i infrastruktury autonomicznego regionu Madryt – JoséIgnacio Echeverríi, delegata ds. robót i terenów publicznych madryckiego ratusza – Maríi Pilar Paz González oraz prezesa ADIF – Antonio Gonzáleza rozpoczęło się drążenie tunelu pomiędzy stacjami Chamartín i Puerta de Atocha w Madrycie.
Celem budowy jest stworzenie połączenia wszystkich linii kolejowych dużej prędkości północnej części półwyspu z tymi, które rozpoczynają się lub kończą w części południowej.
Obecnie pociągi dużych prędkości zaczynają/kończą bieg na stacji Chamartín (kierunek na północ i północny zachód) lub Puerta de Atocha (na północny wschód, południe i w okolice wybrzeża Walencji). Przejazd północ –południe możliwy jest z przesiadką lub związany ze zmianą szerokości torów, za wyjątkiem bezpośredniej relacji z południa na północny-wschód bez zatrzymania Madrycie. Nowy tunel, który połączy stacje Chamartín i Puerta de Atocha stanie się znaczącym elementem hiszpańskiego systemu kolejowego, odgrywając strategiczną rolę w terytorialnej organizacji kolei. Pozwoli nadać ciągłość hiszpańskim liniom o międzynarodowym (UIC) rozstawie torów.
Budowa tunelu jest inwestycją przekraczającą 206 milionów euro (wykop, położenie torów oraz wyposażenie bezpieczeństwa i ochrony cywilnej), generującą ponad 5600 miejsc pracy. Potwierdza decyzję rządu Hiszpanii o wzmocnieniu kolei, jako jednego z głównych środków transportu.
Przebieg tunelu
Trasa tunelu ma długość 7,3 km, z których 6,8 km będzie przebiegać pod ziemią. Większość wykopu zostanie dokonana przy pomocy maszyny drążącej, za wyjątkiem odcinka o długości 110 m budowanego metodą odkrywkową.
Tunel będzie przebiegać pod ośmioma liniami metra i dwoma tunelami o iberyjskim rozstawie torów istniejącymi już między stacjami Chamartín i Atocha, na średniej głębokości 45 metrów. Będzie przechodził tylko nad jedną linią metra –L-9 w okolicach ulicy Mateo Inurria.
Charakterystyka maszyny drążącej
typ EPB (Earth Pressure Balance, czyli z tarczami zamkniętymi równoważącymi parcie gruntu) niemieckiego producenta Herrenknecht;
całkowita moc: 6300 kW (18 silników);
długość: 126, 5 m;
masa: 2200 ton;
średnica wewnętrzną: 10,4 m;
średnica wykopu: 11,5 m.
Finansowanie europejskie
Planowane jest współfinansowanie Projektu ze środków pomocowych TEN-T (Transeuropejskie Sieci Transportowe) 2007-2013.