Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lubuskie: Przewozy Regionalne nabierają rozpędu?

inforail
25.06.2012 21:19

Jak zoptymalizować kolejowe połączenia regionalne? O tym rozmawiała marszałek Elżbieta Polak z przedstawicielami spółki Przewozy Regionalne. – Dużo płacimy za transport kolejowy i chcemy wiedzieć dlaczego – powiedziała marszałek. Z kolei Małgorzata Kuczewska-Łaska, dyrektor generalny Przewozów Regionalnych sp. z o.o. zapewniła Lubuszan, że spółka podejmuje szereg działań związanych z reorganizacją i optymalizacją połączeń w regionie. W jaki sposób? Spółka Przewozy Regionalne ma w planach dalszą redukcję etatów, a co za tym idzie –cięcie kosztów. W chwili obecnej spółka zatrudnia ok. 13 tys. osób, jednak masowych zwolnień nie będzie, bo jak zapewniła prezes Małgorzata Kuczewska-Łaska, kadra jest już dość wiekowa i sporo osób odejdzie na emeryturę. –Nowych zatrudnień nie będzie –dodała. Przewozy Regionalne chcą m.in. zoptymalizować sieć kas i wprowadzić bilet elektroniczny. –Będziemy też rezygnować z połączeń, które nie mają uznania pasażerów. Pierwsze działania zamierzamy zamknąć do 2014 roku –powiedziała. Małgorzata Kuczewska-Łaska dodała też, że spółka nie notuje już strat na bieżącej działalności. –Jeszcze dwa lata temu to było nie do pomyślenia –przyznała.
Na konkretne rozmowy z przedstawicielami Przewozów Regionalnych liczyła marszałek Elżbieta Polak i wicemarszałek Jacek Hoffmann. –Samorząd mocno partycypuje w optymalizacji połączeń. Płacimy i chcemy uzyskać wysoką jakość usług. Cieszy nas, że Przewozy Regionalne energicznie przystąpiły do zmian – powiedziała marszałek na konferencji prasowej 20 czerwca br. A nakłady na kolej z roku na rok rosną. W 2005 roku dofinansowanie wyniosło 21 mln zł, w 2010 roku 31 mln zł, a w 2011 – 37 mln zł. Samorząd województwa realizuje wiele zadań związanych z modernizacją linii kolejowych czy zakupem nowego taboru. – Jest szansa, że jeszcze w tym roku zakupione zostaną cztery nowe szynobusy, w tym dwa z homologacją międzynarodową –powiedział wicemarszałek Jacek Hoffmann.
Jakie to zadania? Oto zestawienie danych związanych z wykonywaniem i dofinansowaniem przewozów kolejowych wykonywanych przez Spółkę Przewozy Regionalne na terenie województwa lubuskiego wg wykonania w latach 2005 –2011 oraz wg planu w 2012 r.
1) Inwestycje kolejowe dofinansowane w ramach LRPO 2007-2013:
– Modernizacja linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn na odcinku Krzyż – Kostrzyn (od km 297,000 do km 343,453)
Beneficjent – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Szczecinie
Wartość 29 612 006,00 zł
Dofinansowanie 14 563 281,00 zł
– Modernizacja linii kolejowej nr 367 Zbąszynek –Gorzów Wlkp.
Beneficjent – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A Centrum Realizacji Inwestycji Odział w Szczecinie
Wartość 26 434 000,00 zł
Dofinansowanie 13 000 328,00 zł
– Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk wraz z budową łącznicy Pomorsko – Przylep omijającej stację Czerwieńsk, etap I
Beneficjent – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Poznaniu
Wartość 72 676 864,00 zł
Dofinansowanie 35 742 720,00 zł
2) Zakup autobusów szynowych w latach 2003 –2012
Pierwszy pięcioletni program zakupu autobusów szynowych przez Województwo Lubuskie w latach 2002-2006 został uchwalony przez Sejmik Województwa Lubuskiego 2.10.2002 r. Z uwagi na możliwość pozyskania taboru w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport program został rozszerzony na okres 2002-2008.
Wszystkie pojazdy są nieodpłatnie użyczane spółce Przewozy Regionalne do realizacji przewozów na terenie naszego województwa. Ponadto w latach 2007-2010 zakupiono i przekazano w użyczenie Przewozom Regionalnym trzy kontenerowe stacje paliw o łącznej wartości 111 691 zł.
3) Inwestycje kolejowe planowane do realizacji w kolejnych latach
1) Projekt POIiŚ 7.1-48 „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie”
Na podstawie Porozumienia z dnia 5 października 2011r przystąpiono, wraz z województwem zachodniopomorskim i wielkopolskim, do przygotowania i realizacji projektu wspólnego zakupu taboru kolejowego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 –2013. Projekt zakłada zakup 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Dla województwa lubuskiego przewiduje sie dostawę dwóch pojazdów o wartości łącznej około 49.200.000,00 zł. Z kalkulacji wynika, że na zakup jednego pojazdu wysokość wkładu własnego Województwa Lubuskiego wynosi 14.600.000,00 zł, natomiast wartość dofinansowania na jeden pojazd wyniesie 10.000.000,00 zł. Kwota może ulec zmniejszeniu po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu dostawcy taboru. Obecnie konsultowane są rezultaty studium wykonalności dla tego projektu. Środki na wkład własny planowane są do pozyskania z dwóch źródeł: Rezerwa celowa budżetu państwa przeznaczona corocznie na zakupy i modernizacje taboru kolejowego oraz Fundusz Kolejowy kumulowany od roku 2013.
2) Projekt w ramach LRPO, Priorytet I Działanie 1.2 – „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie”.
Szacunkowe maksymalne całkowite koszty realizacji Projektu wynoszą 50.015.577,66PLN. Projekt zakłada zakup taboru kolejowego do realizacji zadania własnego województwa lubuskiego, którym jest organizacja publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym. Ilość taboru zostanie określona w studium wykonalności projektu. Wg rozeznania rynku za dostępną kwotę możliwy jest zakup czterech dwuczłonowych pojazdów spalinowych. Oszacowana kwota jest zależna od przyznanego dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i może ulec zmianie po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu dostawcy taboru.