Lubelskie z Przewozami Regionalnymi, Zachodniopomorskie coraz bliżej

inforail
14.03.2011 22:16
W dniu 10 grudnia 2010 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podpisał z Przewozami Regionalnymi umowę ramową o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów osób organizowanych przez województwo Lubelskie w latach 2011-2013. Następstwem umowy ramowej były kilkumiesięczne negocjacje z przewoźnikiem, efektem których jest podpisanie, w dniu 10 marca br., umowy na 2011 r. Negocjacje trwały nieco dłużej niż zwykle ze względu na duże zdeterminowanie stron, dążących do wypracowania optymalnego kształtu zarówno w zakresie samej oferty, jak też warunków jej finansowania. Przewoźnik kolejowy przez cały okres, jaki upłynął od zakończenia realizacji poprzedniej umowy rocznej, w dobrej wierze wykonywał przewozy kolejowe zgodnie z ofertą opracowaną na zlecenie Samorządu Województwa Lubelskiego przez Instytut Rozwoju i Promocji Kolei –poinformował nas rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego Krzysztof Prybuła.  Zmieniała się także sytuacja w zakresie stanowiska PKP Intercity S.A. w kwestii połączeń na Lubelszczyźnie, dlatego też nieomal do ostatniej chwili wprowadzano korekty zmierzające do zagospodarowania części uwalniających się tras dla optymalizacji rozkładu pociągów organizowanych przez samorząd. Pomimo znacznego zwiększenia nakładów na przewozy, nie jesteśmy jednak w stanie zastąpić PKP Intercity wszędzie tam, gdzie wycofuje się z obsługi połączeń –informuje Krzysztof Prybuła.  
Lubelskie dogadało szczegóły oferty przewozwej z PR (foto: K. Wach)   
Przewozy organizowane w 2011 r. przez samorząd po ostatnich korektach charakteryzują następujące liczby:
Nakłady samorządu na dotację do przewozów wyniosą 52 750 000 zł. (stanowią one tzw. rekompensatę przewoźnika – zgodnie z nazewnictwem zawartym w Rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.).
Dla porównania nakłady w 2010 r. wyniosły 43 629 974 zł. (łącznie z Funduszem Kolejowym na naprawy taboru w kwocie 6 250 000 zł.).
Praca eksploatacyjna pociągów wyniesie prawie 2,8 mln pociągokilometrów (w 2010 r. nieco powyżej 2,5 mln pockm) – jest to najwyższa roczna praca eksploatacyjna pociągów od czasu podjęcia się przez samorząd roli organizatora przewozów.
Stawka rekompensaty do 1 pockm wynosi 18,87 zł. (w 2010 r. wynosiła 17,35 zł.).
Umożliwiło to wprowadzenie do rozkładu jazdy wdrożonego w grudniu 2010 r. m.in. następujących zmian i uzupełnień:
1. Reaktywację połączeń regionalnych na trasie Lublin – Zamość – Lublin. Będą to 4 pary pociągów (w tym 3 codzienne), które rozpoczną kursowanie stopniowo w III dekadzie czerwca 2011 r. (godziny kursowania pociągów będą umożliwiały dotarcie do Lublina w godz. porannych, południowych i wieczornych oraz skomunikowanie z pociągami międzywojewódzkimi). Jednocześnie część pociągów w weekend majowy (29.04 -3.05.2011 r.), umożliwi dotarcie do Bełżca. Codzienne połączenia do Bełżca planuje w okresie wakacyjnym (od 25 czerwca do 31 sierpnia).
2. Samorząd powrócił do zaniechanej (z przyczyn reorganizacyjnych w 2008 r.) organizacji pociągów międzywojewódzkich na trasie Lublin – Warszawa – Lublin.       Od marca wprowadzono nowe weekendowe, popołudniowe połączenia interREGIO (1 para pociągów w piątki i 2 pary pociągów w niedziele).
3. Wprowadzenie nowego połączenia Chełm-Zamość (1 para pociągów codziennie, sezonowo w okresie 27.06 – 18.09.2011 r.).
Do końca dobiegają także negocjacje województwa Zachodniopomorskiego z Przewozami Regionalnymi (foto: UMWZ)
Do końca dobiegają także negocjacje województwa Zachodniopomorskiego z Przewozami Regionalnymi, dotyczące umowy rocznej na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich. Przypomnijmy, iż Zachodniopomorskie jest jednym z trzech województw (obok Śląskiego i Łódzkiego), które nie podpisały (jeszcze?) umowy rocznej z przewoźnikiem. Różnice w stanowiskach województwa, jako organizatora przewozów oraz przewoźnika dotyczyły kosztów energii trakcyjnej, utrzymania zarządu spółki oraz liczby napraw rewizyjnych. Podczas rozmów, które odbyły się w dniu 11 marca br. udało się jednak osiągnąć konsensus. Spełniony został najważniejszy –z punktu widzenia Zarządu Województwa –warunek, by kwota dopłat do tzw. pociągokilometra nie przewyższała sumy zaplanowanej w budżecie województwa na bieżący rok, czyli niemal 75 mln zł.
– Udało nam się znaleźć taką przestrzeń negocjacyjną, w której spełnione zostały oczekiwania tak Województwa, jak i przewoźnika. Spodziewam się, że umowa zostanie podpisana w przyszłym tygodniu –trzeba już tylko przelać na papier efekty dzisiejszych ustaleń –powiedział Olgierd Geblewicz, marszałek województwa Zachodniopomorskiego. –Udało nam się także rozpocząć dziś dyskusję nad przyszłością przewozów regionalnych w kraju – dodał.
– Jestem bardzo zadowolona z negocjacji. Województwo Zachodniopomorskie było bardzo trudnym partnerem, ale też bardzo merytorycznym. Takich trudnych, lecz merytorycznych rozmów o przewozach kolejowych trzeba nam dzisiaj w Polsce, dlatego dziękuję panu marszałkowi i pracownikom Urzędu Marszałkowskiego za kompetencję i rzetelne podejście do problemu. Są państwo organizatorem, który nie boi się podejmowania decyzji –powiedziała Małgorzata Kuczewska –Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.
Olgierd Geblewicz dodał, że bliskie podpisanie umowy rocznej to dobre wieści dla mieszkańców Zachodniopomorskiego i wszystkich pasażerów korzystających z usług Przewozów Regionalnych. Choć nie stanowiły zagrożenia dla ciągłości świadczenia usług, przedłużające się rozmowy mogły budzić niepokój. – Dziś możemy z całą mocą uspokoić, że mamy gwarancję utrzymania tej samej liczby połączeń za kwotę zaplanowaną wcześniej w budżecie województwa. To optymalne rozwiązanie –nie krył satysfakcji Olgierd Geblewicz.