Lubelskie z pełnomocnikiem ds. kolei. 5 mld zł na inwestycje
Blisko 5 mld zł sięgawartość inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego w Lubelskiem. Większośćprojektów została już rozpoczęta. Kolej w regionie potrzebuje dużych nakładów -powiedział wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.
„Infrastruktura kolejowa w województwie lubelskim jestbardzo zapóźniona. Nakłady na tę infrastrukturę muszą być bardzo duże i one sąbardzo duże. Są realizowane duże inwestycje, w dobrym tempie, a kolejne sąplanowane” – powiedział Czarnek.
Wojewoda przedstawił dziennikarzom powołanego tego dniaswojego pełnomocnika do spraw rozwoju infrastruktury kolejowej, Tomasza Gontarza.Pochodzący z Lublina Gontarz jest pracownikiem Ministerstwa Infrastruktury,doradcą wiceministra Andrzeja Bittela. Funkcję pełnomocnika wojewodylubelskiego będzie pełnił społecznie.
Gontarz poinformował, że z Krajowego Programu Kolejowego -który przewiduje wydanie około 67 mld zł na modernizacje linii kolejowych do2023 r. – blisko 5 mld zł zostanie zainwestowanych w linie kolejowe naLubelszczyźnie. „Większość z tych środków została już uruchomiona” – powiedziałGontarz.
Wskazał na rozpoczętą w ubiegłym roku modernizację liniiE-20, od Siedlec do Terespola, stanowiącej część Jedwabnego Szlaku prowadzącegodo Chin. W wyniku tej modernizacji poprawi się przepustowość linii ibezpieczeństwo. Pociągi osobowe będą po niej jeździć z prędkością do 160 km/h,zaś towarowe – do 120 km/h.
Także w ubiegłym roku rozpoczęła się elektryfikacja linii nr68 z Lublina do Stalowej Woli. Dzięki niej czas podróży pomiędzy tymi miastamiskróci się o kwadrans, poprawi się bezpieczeństwo, trasa będzie mniej szkodliwadla środowiska.
W październiku ubiegłego roku oddana do użytku zostałałącznica w Rejowcu. Służy ona głównie pociągom towarowym na trasie z Lublina doZamościa, pozwala ominąć im stację w Rejowcu.
Trwa najważniejsze inwestycja kolejowa w regionie, modernizacjalinii nr 7 z Lublina do Warszawy, jedna z największych w Krajowym ProgramieKolejowym. Jej wartość wynosi 3,5 mld zł. Po jej zakończeniu – co planowanejest na 2022 r. – czas podróży koleją między Lublinem a Warszawą skróci się do1,5 godziny. Przed rozpoczęciem modernizacji podróż zajmowała 2 godziny i 15minut.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Za kilka tygodni ogłoszony ma być przetarg na projekt iwykonanie modernizacji linii nr 30 na odcinku Parczew – Lubartów – zapowiedziałGontarz.
W ramach Programu Inwestycji Dworcowych zmodernizowanych mabyć 10 dworców kolejowych w Lubelskiem, m.in. w Lublinie, Dęblinie, Świdniku,Kraśniku i Nałęczowie.
Dworzec Główny w Lublinie ma być przebudowany, zwiększona mabyć na nim powierzchnia handlowa, będzie dostosowany do potrzeb osóbniepełnosprawnych. Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpoczną się prace i jakie będąszczegółowe rozwiązania, bo projekt jeszcze nie jest gotowy – powiedziałGontarz.
Gontarz zadeklarował gotowość współpracy z samorządemLublina, który planuje wybudowanie dworca metropolitalnego dla autobusów ibusów obok dworca PKP. Oba dworce mają być połączone tunelem.
„