Lubelskie porozumiało się z Przewozami Regionalnymi
Reaktywacja pod koniec czerwca połączenia na trasie Lublin –Zamość- Lublin. Przewozy Regionalne od 1 marca uruchomiły nowe weekendowe, popołudniowe pociągi do Warszawy. Kursują w piątek i niedzielę. W miniony weekend skorzystało z nich 450 pasażerów. Te zmiany w rozkładach jazdy to efekt zwiększenia nakładów samorządu na kolej. W tym roku dotacje dla przewozów kolejowych wyniosą 52 mln 750 tys. zł. To o ok. 9 mln więcej niż w ubiegłym roku.
7 marca marszałek Krzysztof Hetman i członek zarządu Jacek Sobczak podpisali umowę z Przewozami Regionalnymi Sp.z o.o. reprezentowanymi przez wiceprezes spółki Danutę Bodzek i dyrektor oddziału Justynę Mądry.
10 grudnia 2010 r. Zarząd Województwa podpisał z Przewozy Regionalne sp. z o.o. umowę ramową o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów osób organizowanych przez woj. lubelskie w latach 2011-2013. Następstwem umowy ramowej były kilkumiesięczne negocjacje z przewoźnikiem kolejowym, których efektem jest podpisywana dzisiaj umowa na 2011 r. Negocjacje trwały nieco dłużej niż zwykle ze względu na duże zdeterminowanie stron, dążących do wypracowania optymalnego kształtu zarówno w zakresie samej oferty, jak też warunków jej finansowania. Należy podkreślić, że Przewoźnik kolejowy przez cały okres jaki upłynął od zakończenia realizacji poprzedniej umowy rocznej, w dobrej wierze wykonywał przewozy kolejowe zgodnie z ofertą opracowaną na zlecenie Samorządu Województwa Lubelskiego przez Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
Zmieniała się także sytuacja w zakresie stanowiska PKP Intercity S.A. w kwestii połączeń na Lubelszczyźnie, dlatego też nieomal do ostatniej chwili wprowadzano korekty zmierzające do zagospodarowania części uwalniających się tras dla optymalizacji rozkładu pociągów organizowanych przez samorząd. Pomimo znacznego zwiększenia nakładów na przewozy, nie jesteśmy jednak w stanie zastąpić PKP Intercity wszędzie tam, gdzie wycofuje się z obsługi połączeń.
Przewozy organizowane w 2011 r. przez samorząd po ostatnich korektach charakteryzują następujące liczby:
Nakłady samorządu na dotację do przewozów wyniosą 52 750 000 zł. (stanowią one tzw. rekompensatę przewoźnika – zgodnie z nazewnictwem zawartym w Rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70).
Dla porównania nakłady w 2010 r. wyniosły 43 629 974 zł. (łącznie z Funduszem Kolejowym na naprawy taboru w kwocie 6 250 000 zł.).
Praca eksploatacyjna pociągów wyniesie prawie 2,8 mln pociągokilometrów (w 2010 r. nieco powyżej 2,5 mln pockm) – jest to najwyższa roczna praca eksploatacyjna pociągów od czasu podjęcia się przez samorząd roli organizatora przewozów.
Stawka rekompensaty do 1 pockm wynosi 18,87 zł. (w 2010 r. wynosiła 17,35 zł.).