Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lubelska Kolej Aglomeracyjna z poparciem ministerstwa

inforail
24.09.2018 07:45

MinisterstwoInfrastruktury wspiera pomysł budowy Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej -powiedział PAP podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury AndrzejBittel. Koszt infrastruktury do obsługi LKA szacowany jest na ok. 100 mln zł.

„Wspieramy pomysł budowy Lubelskiej KoleiAglomeracyjnej (LKA), bo ułatwi ona podróż do Lublina mieszkańcom Kraśnika,Puław, Świdnika czy Lubartowa” – powiedział Bittel. „To także mniejsamochodów wjeżdżających do miasta i tym samym mniejsze zanieczyszczeniapowietrza” – dodał podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Koncepcja LKA zakłada wykorzystanie zmodernizowanej lubobecnie modernizowanej infrastruktury kolejowej na terenie woj. lubelskiego -m.in. na liniach do Warszawy, Stalowej Woli, Łukowa. W ramach LKA mają równieżzostać zbudowane nowe stacje kolejowe.

W LKA wykorzystane byłoby 13 stacji kolejowych, w tym takżete, które już powstały w ramach innych inwestycji realizowanych przez kolej,bądź są modernizowane obecnie. Powstaną cztery stacje w Lublinie i jedna wMaryninie. „Koszt budowy tych stacji szacowany jest od ok. 2 mln zł do 6,4mln zł” – mówił pełnomocnik wojewody lubelskiego ds. rozwojuinfrastruktury kolejowej Tomasz Gontarz. „Aby LKA docierała do KraśnikaFabrycznego (do Fabryki Łożysk Tocznych) należałoby zbudować dodatkowyprzystanek kolejowy na tamtejszej bocznicy” – mówił. Gontarz podawał, żewstępny szacunkowy koszt odbudowy bocznicy to ok. 30 mln zł, a w warianciezelektryfikowanym ok. 40 mln zł.

Dla rozwoju LKA potrzebna jest budowa łącznicy pomiędzyliniami nr 7 i nr 68 w Lublinie. Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch wubiegłym tygodniu mówił, że „powstała koncepcja, aby wybudowaćłącznicę”.

„Decyzja PKP PLK o budowie łącznicy pomiędzy liniąkolejową 68 a linią kolejową 7 przybliża nas do startu Lubelskiej KoleiAglomeracyjnej” – powiedział PAP Gontarz. „Dzięki niej pociągitowarowe jeżdżące na trasie Północ – Południe będą mogły ominąć stacje LublinGłówny. To daje możliwość wytrasowania większej liczby pociągów osobowych przezLublin. Co jest niezbędne do tego by kolej aglomeracyjna mogłazafunkcjonować” – powiedział Tomasz Gontarz. Jak dodał, „zyskają naniej także przewoźnicy towarowi, którzy będą mogli szybciej dostarczyć ładunekdo stacji docelowej”.

Zdaniem Gontarza koszt studium wykonalności dla nowychprzystanków Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej, łącznicy linii 7 i 68 orazprzystanku na bocznicy w Kraśniku Fabrycznym szacowany jest na ok. około 1,5mln zł. Natomiast koszt ich budowy na około 90 mln zł”.

Łączny koszt infrastruktury do obsługi Lubelskiej KoleiAglomeracyjnej (perony, tory, łącznica) to około 100 mln zł, w tym samałącznica może kosztować ok. 25 mln zł. Budowa LKA wymaga zaangażowaniafinansowego ze strony PKP PLK, Miasta Lublin oraz Marszałka WojewództwaLubelskiego.