Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łotwa: Modernizacje i likwidacje szlaków kolejowych

inforail
25.09.2009 14:56

Jak podaje radio Rīga, koleje państwowe Latvijas Dzelzceļš(LDz) zamierzają zdemontować 365 km zbędnych linii kolejowych –oznajmił w imieniu LDZ Maris Ozolis. Nastąpi demontaż takich linii, jak: Lipawa (Liepāja) –Windawa (Venspils), Ieriki –Gulbene, Saurieši –Ērgli oraz odcinek do granicy rosyjskiej na linii Gulbene –Pytałowo. Na liniach tych już od dawna komunikacja kolejowa jest zawieszona.
Oprócz tego LDz do końca 2013 roku zamierza zainwestować w rozwój swojej infrastruktury 400 mln łatów (ok 851 mln $). Oznajmił to Guntar Jansons, doradca prezesa LDZ na posiedzeniu rady porozumiewawczej łotewskich portów. Dodał on, że w najbliższym czasie LDz zwiększy swoje przewozy towarowe z 55 mln t do 62 mln t rocznie, a po zwiększeniu przepustowości kolei do 70 mln t rocznie. Do 2013 r. wszystkie aktualne projekty powinny być zakończone w realizacji i wówczas przewozy zwiększą się nawet do 85 mln t rocznie, a w dalszej perspektywie do 100 mln t rocznie. Dodał, że mimo faktu, iż projekty te w większości finansowane są z prywatnych funduszy, do włożonych pieniędzy dojdą subwencje unijnych funduszy. Najważniejszym zagadnieniem –dodał Jansons, jest budowa drugiego toru na linii Ryga –Kryżbork (Krustpilis) na korytarzu Wschód –Zachód, w kierunku na Białoruś od stacji Indra do granicy państwowej oraz rozwój ryskiego węzła kolejowego. Do pełnej realizacji swoich projektów, LDz potrzebuje sumy 185 mln łatów (ok 393 mln $). Uzyskać taki kredyt będzie można jedynie wówczas, jeżeli budżet państwowy nie będzie czerpał z LDz dywidend.