Lotos Kolej buduje dwie lokomotywy z napędem hybrydowym

inforail
10.10.2018 10:37

Spółki LOTOS Lab iLOTOS Kolej realizują projekt budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowycho napędach hybrydowych.

Oznacza to, że obie modernizowane lokomotywy będą miałynapęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będziew jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy. Jest to projekt testowy,dlatego w projekcie zostaną wykorzystane posiadane obecnie przez spółkę LOTOSKolej lokomotywy manewrowe. Modernizacja wysłużonych lokomotyw może być bardziejopłacalna w porównaniu do zakupu nowych.

Obecnie prowadzone sąanalizy, które mają doprowadzić do opracowania najbardziej optymalnego kształtutechnicznego i finansowego projektu. W przypadku potwierdzenia założeńtechnicznych i ekonomicznych projekt będzie można rozszerzyć na większą skalę– mówi Patryk Demski, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS S.A.

Cezura czasowa projektu mieści się w ramach aktualnierealizowanej strategii rozwoju, czyli do roku 2022.

Współpraca polskiegobiznesu i nauki

Pod koniec września Grupa LOTOS S.A. oraz spółka LOTOS Labpodpisały z Politechniką Warszawską umowę o współpracy dotyczącej pracbadawczo-rozwojowych związane z ogniwami jonowymi i wodorowymi wykorzystywanymim.in. do budowy prototypów napędu lokomotyw.

Współpraca LOTOSU z Politechniką Warszawską ma dotyczyćprzygotowania przez uczelnię prototypów wybranych urządzeń, m.in.:

przetworników oraz systemów zarządzania bateriami,

baterii litowo-jonowych i przepływowych,

magazynów energii (stacjonarnych i mobilnych),

baterii wodorowych niskotemperaturowych iwysokotemperaturowych,

urządzenia do testowania poziomu czystości wodoru metodąoptyczną.

Zgodnie z umową, Politechnika Warszawska ma zapewnićlaboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, która zrealizuje określone zadania wramach poszczególnych projektów. Prace badawcze będą prowadzone w szczególnościna Wydziale Fizyki, Wydziale Elektrycznym, Wydziale Samochodów i MaszynRoboczych, Wydziale Chemicznym oraz Wydziale Inżynierii Materiałowej. Postronie LOTOSU natomiast leży między innymi wsparcie zakupu niezbędnego do pracsprzętu, technologii, czy licencji.

Przyszłość paliwalternatywnych

Wspierany przez Grupę LOTOS rozwój rynku paliw alternatywnychjest bardzo ważny dla kraju, przede wszystkim z uwagi na możliwość zdobyciakonkurencyjnej pozycji w nowym obszarze europejskiej gospodarki. Jest toogromna szansa i jednocześnie możliwość stworzenia nowej gałęzi gospodarki orazsektora poddostawców kluczowych elementów. Grupa LOTOS widzi potencjał naukowypolskich uczelni oraz firm, które już dzisiaj dostarczają wiele komponentów dlaświatowych koncernów. Na szczeblu rządowym ta szansa została dostrzeżona ipodkreślona w stworzonej przez premiera Mateusza Morawieckiego Strategii narzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Planie Rozwoju Elektromobilności oraz wdokumencie Ministerstwa Energi pt. Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych.

W ramach wspomnianej strategii koncern z Gdańska będziedążyć do uzyskania pozycji lidera w obszarze paliw nowej generacji. Aby teplany urzeczywistnić przedstawiciele Grupy LOTOS oraz spółki LOTOS Lab, jakopodmiotu realizującego zadania w zakresie inicjowania, koordynowania,finansowania i realizacji projektów badawczo-rozwojowych w Grupie KapitałowejLOTOS, podpisali we wrześniu br. dokumenty inicjujące wspólną działalnośćbadawczo-rozwojową z Politechniką Warszawską. Współpraca polegać będzie naprzygotowaniu prototypów wybranych urządzeń z obszaru niskoemisyjnegotransportu oraz magazynowania energii.

W nawiązaniu do coraz bardziej rygorystycznych wymogówśrodowiskowych w transporcie morskim, LOTOS prowadzi również projekt, którypozwoli zwiększyć udział paliw niskoemisyjnych dzięki wykorzystaniu LNG jakopaliwa żeglugowego. Oprócz wspomnianej wcześniej współpracy z Remontowa LNGSystems, w kwietniu br., LOTOS Asfalt oraz PGNiG Obrót Detaliczny podpisałyumowę o wspólnej ofercie usługi bunkrowania statków paliwem LNG, pochodzącym zTerminala Gazowego w Świnoujściu. Porozumienie ma wymiar handlowy iekologiczny, pozwoli także na szersze komercyjne wykorzystanie gazoportu wŚwinoujściu.

Oprócz działań stricte biznesowych, Grupa LOTOS S.A. jestaktywna w obszarze budowania świadomości zastosowania wodoru w transporcie. Wubiegłym roku z inicjatywy Grupy LOTOS S.A. powstał Klaster TechnologiiWodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jestinicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych.Klaster i RIGP są organizatorem 1szej polskiej konferencji wodorowej 1st PolishConference on Hydrogen Technology (PCHET 2018) w dniu 25 października br. wGdyni.