Londyn: Przejęcie CTL Logistics przez Bridgepoint
W dniu 21 listopada 2007 r. podpisano umowę, na podstawie której 75% CTL Logistics, wiodącej prywatnej firmy logistycznej w Europie Środkowo-Wschodniej, działającej w obszarze transportu kolejowego, zostało wykupione od jej założyciela, Pana Jarosława Pawluka, przez europejski fundusz private equity Bridgepoint. CTL jest jednocześnie jednym z największych graczy na Europejskim rynku logistyki kolejowej. Wartość transakcji nie została ujawniona. Grupa CTL założona w 1992 r., prowadzi działalność w czterech podstawowych obszarach: transport kolejowy, spedycja, zarządzanie bocznicami kolejowymi oraz rekultywacja obszarów górniczych. W tym zakresie CTL koncentruje się na transporcie węgla i koksu, paliw płynnych, materiałów chemicznych oraz materiałów budowlanych i stali.
Grupa świadczy pełny zakres usług logistycznych i zapewnia rozwiązania dopasowane do potrzeb klientów, korzystając z własnej bazy aktywów. W jej skład wchodzą bocznice kolejowe o łącznej długości 660 km, 176 lokomotyw, 4.828 wagonów oraz strategicznie zlokalizowane terminale przeładunkowe do transportu lądowego i morskiego. Grupa zatrudnia ponad 2.500 pracowników i w roku 2006 osiągnęła przychody w wysokości 974 mln złotych (249 mln euro).
Transport kolejowy stanowi rosnący segment rynku lądowych przewozów towarowych w Europie, przy prognozowanych rocznych wzrostach odpowiednio 4% i 5% pod względem wolumenu i sprzedaży w okresie najbliższych 5 lat. Prywatne firmy transportowe, takie jak CTL, zwiększają udziału w rynku dzięki konsekwentnym inwestycjom w infrastrukturę, dzięki czemu będą dalej rosnąć szybciej niż cała branża. Polski rynek transportu kolejowego jest drugim co do wielkości rynkiem w Europie, dzięki dominującej pozycji Polski w produkcji węgla kamiennego oraz strategicznemu położeniu w korytarzu transportowym Wschód-Zachód.
Według Khai Tana, partnera odpowiedzialnego za inwestycje Bridgepoint w Europie Środkowej i Wschodniej, wzrosty realizowane przez CTL są wyższe niż firm konkurencyjnych działających w branży. Dodatkowo dzięki wsparciu ze strony Bridgepoint, firma będzie gotowa do dalszego, międzynarodowego rozwoju, zapoczątkowanego poprzez bezpośrednie usługi transportowe świadczone pomiędzy Polską a Niemcami.
“Perspektywy rozwoju rynku CTL w Polsce wskazują na znaczące wzrosty. Na bazie tego, CTL ma szanse na dalszą ekspansję międzynarodową i w perspektywie zajęcie pozycji największego prywatnego operatora kolejowego w Europie”dodał Khai Tan.
Założyciel CTL, Jarosław Pawluk pozostaje w CTL Logistics jako znaczący wspólnik mniejszościowy i członek rady nadzorczej, dzięki czemu Grupa będzie nadal korzystać z jego wiedzy i doświadczenia.
’Jestem dumny, że udało mi się stworzyć firmę, będącą wiodącym prywatnym operatorem kolejowym w Europie. CTL ma doskonałą pozycję, aby kontynuując dynamiczny rozwój, stać się najistotniejszym graczem w logistyce kolejowej w Polsce i w korytarzu transportowym Wschód-Zachód.’ powiedział Pan Pawluk.
Finansowanie dłużne zostało dostarczone przez banki ING i Commerzbank. Doradcami stron w procesie transakcyjnym były następujące firmy: po stronie Bridgepoint – Rothschild (doradca finansowy), E&Y (due diligence finansowo-podatowe), LEK (ekspert branżowy), Clifford Chance (doradztwo prawne), Interfleet (doradztwo techniczne), DTZ (wycena nieruchomości), AON (analiza ryzyk ubezpieczeniowych) oraz ERM (analiza w zakresie ochrony środowiska);po stronie sprzedającego – Credit Suisse (doradca finansowy), Weil, Gotshal oraz Nowakowski i Wspólnicy (doradztwo prawne), Igor Chalupec (doradztwo strategiczne), Tigges Rechtsanwaelte (doradztwo podatkowe).
Zamknięcie transakcji uwarunkowane jest uzyskaniem zgód organów antymonopolowych.