Lokomotywy wjechały na most graniczny

inforail
16.09.2016 12:56

Pierwsze lokomotywywjechały na nowy most kolejowy między Polską a Niemcami nad Nysą Łużycką, naodcinku Bielawa Dolna ? Horka.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły próbyobciążeniowe przeprawy. Nowy most, ze względu na dwa tory, zapewni przejazdwiększej liczby pociągów i o większym obciążeniu.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest warta 23mln zł. Zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina.Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150pociągów towarowych i pociągi pasażerskie.

Od 12 września na moście trwają próby obciążeniowe.Wcześniej zakończono prace związane z układem torowym i urządzeniamisterowania. Pomyślnie przeprowadzono testy bezpiecznego prowadzenia ruchupociągów. Prowadzone są roboty wykończeniowe na obiekcie m.in. zabezpieczenienasypów przy moście, które ochronią obiekt w czasie wysokich stanów NysyŁużyckiej.

Most będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do120 km/h po dwóch torach oraz wyposażony w nowe urządzenia automatyki itelekomunikacji, co zwiększy przepustowość i podniesie poziom bezpieczeństwaruchu kolejowego. Na starym moście ruch pociągów był prowadzony tylko po jednymtorze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Żelbetowa konstrukcja mostupozwoli na prowadzenie ciężkich składów pociągów towarowych, o nacisku na oś do221 kN. Położenie mostu, na granicy państw, wymagało zastosowania urządzeńzabezpieczających kolei polskich i niemieckich.

Budowę nowego mostu poprzedził demontaż starej,wyeksploatowanej konstrukcji. Długość starego obiektu wynosiła 135,8 m; nowybędzie o 8 m dłuższy i o przeszło 1 m wyższy. Wartość realizowanego projektu”Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna ? Horka:budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja” wynosi ok. 23 mln zł, zczego prawie 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowy most i wcześniejsza modernizacja magistrali kolejowej E30 Opole ? Wrocław ? Węgliniec ? granica państwa oraz elektryfikacja linii postronie niemieckiej, stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego międzysąsiadującymi krajami. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźnikówtowarowych i krótsza oraz bardziej komfortowa podróż dla pasażerów.

Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budowamostu nad Nysą Łużycką prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacjąlinii: Knappenrode ? Horka ? granica państwa przez niemieckiego zarządcęinfrastruktury kolejowej DB Netz AG.