Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lokomotywy spalinowe i zabytkowe na InnoTrans 2010

inforail
02.11.2010 14:10
Podczas targów InnoTrans nie mogło zabraknąć lokomotyw spalinowych. Pojazdy nie mające większego znaczenia w transporcie pasażerskim są ważnym elementem transportu towarowego. Najbardziej zaskakujące tegoroczne premiery przygotowali producenci z Rumunii.
Modernizacje z Remarul 16 Februarie
Zmodernizowana lokomotywa typu 060Da. Fot. K. Wach
Rumuński zakład Remarul 16 Februarie z miejscowości Cluj-Napoka zaprezentował aż dwie zmodernizowane lokomotywy spalinowe, obie w barwach CFR Marfa, czyli państwowego towarowego przewoźnika w Rumunii. Chyba najbardziej interesującą byłą prezentacja zmodernizowanej lokomotywy serii 60, w Polsce znanej bardziej jako 060Da, lub jeszcze bardziej jako ST43. Trzeba przyznać, iż pierwotne pochodzenie może zdradzać jedynie półokrągłe zakończenie pudła, które w połączeniu nową nadbudową sugeruje zakres poczynionych zmian. Piętą achillesową większości lokomotyw spalinowych jest silnik, który ma dwa razy mniejszą żywotność, niż pozostałe komponenty pojazdu. Dlatego nie powinno dziwić, iż także w tym przypadku ostoja oraz wszystko poniżej po regeneracji zostało ponownie użyte. Jedyną większą zmianą jest zastąpienie resorów piórowych przez usprężynowanie pneumatyczne. Na taką podstawę zabudowano nowy silnik Caterpillar o mocy 2300 KM, jak również nowe wyposażenie pomocnicze. Dzięki temu maszyna jest nowocześniejsza, choć nadal ma ograniczoną do 100 km/h prędkość maksymalną, jednak dla przewozów towarowych nie jest to problemem. To wszystko zwieńczono nową zabudową wraz z nową kabiną, włącznie z nowym pulpitem maszynisty. Do wykończenia kabiny użyto niebieskiego tworzywa sztucznego. Prezentowana maszyna pierwotnie miała numer 60-1035-9 i pochodzi z 1959 roku.
Zmodernizowana lokomotywa anewrowa. Fot. K. Wach
Drugą zaprezentowaną zmodernizowaną lokomotywą była maszyna manewrowa serii 80. Pojazdy pierwotnie budowane od 1966 roku przez zakłady 23 Sierpnia w Bukareszcie miały układ osi B’B’, moc maksymalną 920 kW i prędkość maksymalną 100 km/h. Również tutaj zakres zmian jest podobny, gdyż ostoja i wszystko poniżej zostało zregenerowane natomiast na tej bazie zabudowano nowy silnik Caterpillar o mocy 1 MW, który przykryto nową zabudową przypominającą nieco polskie SP32, co może być na pierwszy rzut oka mylące.
Voith Turbo
Premiera lokomotywy Gravita 15BB. Fot. InnoTrans Maxima 40CC należąca do firmy H.F. Wiebe. Fot. K. Wach Lokomotywa Maxima promująca nową nazwę firmy Legios. Fot. K. Wach
Mówiąc o lokomotywach spalinowych nie sposób pominąć firmy Voith, która podczas targów dokonała pierwszej prezentacji lokomotywy Gravita 15BB. Czteroosiowa maszyna ma silnik spalinowy o mocy 500 kW spełniający normy emisji spalin III/B. Voith to także lokomotywa Maxima, która i w tym roku przyciągnęła zainteresowanie. W tym roku postanowiono dokonać oficjalnego przekazania maszyny Maxima 40CC do firmy H.F. Wiebe zajmującej się pracami torowymi. Firma już od kwietnia 2010 dzierżawiła jedną lokomotywę, a po wstępnej eksploatacji postanowiono zakupić taką maszynę. Dla przypomnienia Maxima 40CC przy mocy 3,6 MW jest najmocniejszą na świecie lokomotywą z przekładnią hydrauliczną. Licencję na produkcję tych maszyn ma również czeska firma Lostr, która postanowiła zmienić nazwę na Legios i w tym celu wykorzystano także maszynę tej serii.
Vossloh
Premierowa lokomotywa Eurolight firmy Vossloh. Fot. InnoTrans
Z kolei firma Vossloh postanowiła przedstawić rodzinę lokomotyw spalinowych. Podczas targów zaprezentowano maszyny manewrowe G6, G12 o mocy 1,2 MW z hydrauliczną przekładnią, DE18 o mocy 1,8 MW i przekładnią elektryczną jak również dużą maszynę szlakową Eurolight o mocy 2,8 MW z przekładnią elektryczną, oraz znaną już lokomotywę Euro 4000. Lokomotywa Eurolight dzięki naciskom na oś rzędu 20 ton nadaje się do eksploatacji zarówno na głównych jak i na bocznych liniach. Uzupełnieniem wystawy taboru była prezentacja modeli wszystkich dostępnych lokomotyw producenta.
Inne modernizacje
Zmodernizowana lokomotywa RTS. Fot. K. Wach Zmodernizowana lokomotywa SNCF. Fot. K. Wach Lokomotywa CJ. 38 CW-DC zmodernizowana dla kolei w kosowie. Fot.TŽV Gredelj
Podczas targów zaprezentowano również zmodernizowaną przez ÖBB Technische Services lokomotywę 2143-014, która do 2004 roku należała do ÖBB a teraz jest w gestii prywatnej spółki towarowej Rail Traction Services (RTS), która oprócz lokomotyw ES64U4 oraz ER20 posiada także starsze maszyny V200, V300 (Ludmiła), 203 i 293 jak również austriackie 2143 i 2067. Prezentowana podczas targów maszyna pochodzi z 1969 roku. Swoje wyremontowane małe lokomotywy manewrowe zaprezentowały koleje francuskie SNCF, szwajcarskie SBB czy też niemieckie Nordbayerische Eisenbahn. Dosyć dużym wydarzeniem była prezentacja lokomotywy CJ. 38 CW-DC, która stanowi modernizację chorwackiej maszyny serii G16. Przebudowana przez TŽV Gredelj maszyna jest przeznaczona dla kolei w Kosowie. Przebudowana lokomotywa ma zabudowany nowy silnik EMD.
Bezkabinowa lokomotywa manewrowa
Bezkabinowa lokomotywa manewrowa MDD 3-00. Fot. K. Wach
Bardzo interesującym eksponatem była maszyna serii MDD 3-00, czyli bezkabinowa maszyna manewrowa przewidziana do obsługi zdalnej lub wykonywania powtarzalnych czynności manewrowych. Pojazd ma silnik spalinowy o mocy 260 kW, przekładnię hydrauliczną i prędkość maksymalną 15 km/h. Pojazdy te są w ofercie od 2002 roku i dostępne są w wariantach o mocy od 150 do 403 kW, wadze 20 –42 t i prędkości maksymalnej 15 –80 km/h.
Lokomotywy zabytkowe
Zabytkowy elektrowóz Mittelweserbahn. Fot. K. Wach
W tym roku dużą uwagę przykuwały również pojazdy zabytkowe. Wspomniana już wcześniej firma H.F. Wiebe oferowała krótkie przejażdżki w małym parowozie nazwanym EMMA, natomiast niewiele dalej można było zobaczyć zrekonstruowaną przez Sächsische Metallbauer wąskotorową lokomotywę parową. Maszyna typu 1K z 1881 roku na rozstaw szyn 750 mm przechodziła prace rekonstrukcyjne w latach 2006-09. Zabytkowy, choć nadal w pełni sprawny elektrowóz serii 1020 zaprezentowało Mittelweserbahn.
Niniejszym artykułem kończymy cykl poświęcony tegorocznej edycji targów InnoTrans.