Lokomotywy do wymiany. Nawet pół tysiąca
Tabor PKP starzejesię. I o ile w segmencie wagonów i ezt-ów jest pewna poprawa, o tyle lokomotywywymagają szczególnej uwagi i nie ma co ukrywać wymiany.
O potrzebie zakupu nowych lokomotyw dla spółek z Grupy PKPmówi się już od dawna. Zwracają na to uwagę także szef PKP SA MirosławPawłowski i Prezes PKP CARGO Maciej Libiszewski. Przy okazji otwarcia nowejhali Bombardiera we Wrocławiu nie zabrakło również tego tematu. Szefprzewoźnika przyznaje, że lokomotywy ET22, które stanowią podstawę parkutaborowego PKP CARGO starzeją się i wkrótce będą wymagały wymiany na nowszejednostki. To oczywiście ciekawy kąsek dla Bombardiera. Ale nie tylko. Przypomnijmy,że ostatni przetarg na dostawę lokomotyw dla PKP CARGO wygrał Siemens, którydostarczył Vectrony. Startował jeszcze Newag, zaś oferty Bombardiera zabrakło.Jest jeszcze PESA, która dostarczyła już swoje lokomotywy, tyle, że spalinowe,dla PKP Intercity. Elektrowozy mają natomiast Koleje Mazowieckie. To właśnierazem z przewoźnikiem z Grupy PKP bydgoska firma pracować będzie nad nowąjednostką spalinowo-elektryczną. Na rynku robi się zatem ciasno.
Rynek lokomotyw w Polsce jest olbrzymi. Janusz Kućmin, szefBombardiera w Polsce, już kilka miesięcy temu w rozmowie z InfoRail podkreślał,że w Polsce do wymiany jest około 500 lokomotywy. I chodzi tu nie tylko oprzewoźników z Grupy PKP, ale także tych prywatnych, którzy realizują swojąpracę maszynami pozyskanymi z drugiej ręki. Od tego momentu niewiele sięzmieniło, bo nowych lokomotyw w Polsce nie przybyło za wiele. Wartości tepotwierdza Tomasz Zaboklicki, szef PESY, który uważa, że rynek lokomotyw ma potencjał.I nie ukrywa, że kierowana przez niego firma chciałaby mocniej wejść w ten segmentpojazdów szynowych. Nie zrezygnuje z niego także Siemens. Przedstawiciele tegoproducenta deklarują gotowość dostaw od ręki. Mamy lokomotywy, które możemysprzedać z półki ? mówią. Robi się zatem ciekawie. Jakie plany? 500 lokomotywdo wymiany. Być może, z potwierdzonych danych wynika jednak, że w pierwszymrzucie PKP Intercity będą chciały pozyskać 40 elektrowozów i 10 maszynelektryczno-spalinowych. Czekamy na przetargi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„