Lokomotywa Softronic Craiova Phoenix
inforail
04.08.2009 16:06
Lokomotywa Softronic Craiova Phoenix
Gospodarki krajów byłego bloku wschodniego powoli budzą się do życia. Nie inaczej jest i z Rumunią, która niegdyś słynęła z seryjnej produkcji lokomotyw spalinowych oraz elektrycznych na napięcie 25 kV 50 Hz. Po latach zastojów kraj powraca do grona producentów nowych lokomotyw elektrycznych za sprawą lokomotywy Phoenix wyprodukowanej przez Siftronic Craiova.
Softronic Craiova zostało założone w 1999 roku w wyniku reorganizacji ośrodków badawczych. W efekcie tych zmian został utworzony podmiot gospodarczy, który zajmował się opracowywaniem, testami i produkcją poszczególnych komponentów elektrycznych i elektronicznych. W wyniku prowadzonej działalności były opracowywane poszczególne komponenty przydatne do modernizacji lokomotyw, a działalność ta doprowadziła do opracowania całkowicie nowej aparatury elektrycznej dla lokomotyw. To pozwoliło na opracowanie własnej całkowicie nowej lokomotywy elektrycznej, która otrzymała nazwę handlową Phoenix. Nazwę można odnosić do jej mitycznego charakteru, ponieważ jest to pierwsza nowa lokomotywa elektryczna opracowana w Rumunii od 1990 roku. Oficjalna premiera miała miejsce w dniu 23 marca 2009 roku na 14 torze dworca Gara de Nord w Bukareszcie. Uroczystość przyciągnęła wielu przedstawicieli władz rumuńskich oraz odbiorców pierwszej lokomotywy, którą stała się węgierska prywatna spółka kolejowa MMV. Z racji braku tanich lokomotyw produkcji węgierskiej przewoźnik został zmuszony do ich poszukiwania poza swoim krajem, a rozwiązanie znalazł w Rumunii.
Prototypowa lokomotywa kosztowała przewoźnika zaledwie 2,4 miliona €, co stanowi zaledwie 60% kosztów zakupu pojazdu od światowego koncernu. Oprócz atrakcyjnej ceny MMV zdecydowało się wybrać Softronic po pomyślnej realizacji wcześniejszych kontraktów na modernizacje środków trakcyjnych, które stanowią trzon taboru tej firmy. Oczywiście patrząc na kształt pudła nowej lokomotywy możemy odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z modernizacją, jednak lokomotywa dla MMV jest całkowicie nową konstrukcją. Pojazdy choć markowane jako Softronic tak naprawdę powstają w kooperacji z Electroputere, które odpowiada za większość prac związanych z budową lokomotywy, stąd duże podobieństwa do wcześniejszych produktów Electroputere w kształcie pudła oraz w zastosowanych wózkach. Dodatkowo zastosowanie takiego a nie innego wyglądu jest efektem kontraktu z CFR Călători (oddział pasażerski kolei rumuńskich) na gruntowną modernizację 12 lokomotyw, które otrzymają dokładnie takie samo wyposażenie trakcyjne. Natomiast w przyszłości CFR Călători jest zainteresowane nowymi lokomotywami na prędkość 200 km/h, co stanowiłoby kolejny krok do przodu, ponieważ obecne lokomotywy Phoenix mają ją ustaloną na 120 km/h, choć konstrukcyjnie jest możliwe osiągnięcie 160 km/h.
Po stronie technicznej lokomotywy zostały wyposażone w nowoczesne elektroniczne przekształtniki trakcyjne, które jednak współpracują z silnikami na prąd stały. Oprócz tego Phoenix ma statyczne przekształtniki wytwarzające prąd pomocniczy, oraz kompresory śrubowe napędzane silnikami asynchronicznymi. Zastosowane wózki wywodzą się z licencyjnych konstrukcji (ASEA), produkowanych w dużych ilościach do początku 1990 roku. Niestety załamanie rynku zatrzymało wówczas produkcję, jednak sprawdzona konstrukcja znalazła miejsce w lokomotywach nowej generacji. Wizualnie lokomotywa przykuwa wzrok nietypowo zaprojektowanymi obudowami reflektorów, które zostały wykonane w technologii LED, dzięki czemu są znacznie bardziej trwałe i zużywają znikomą ilość energii. Krok ten zastosowali również inni światowi producenci taboru kolejowego.
Phoenix podstawowe dane techniczne
Długość
|
19,8 m
|
Szerokość
|
b/d
|
Wysokość
|
b/d
|
Prędkość maksymalna
|
120 km/h
|
Napięcie zasilania
|
25 kV 50 Hz AC
|
Moc
|
5,1 MW
|
Układ osi
|
Co’Co’
|
Masa
|
120t
|
Plany na przyszłość
W latach 2010-11 Softronic ma dostarczyć kolejne dwie lokomotywy dla MMV oraz jedną do Bułgarii. Zainteresowanie lokomotywami Phoenix wyraziły również Macedonia i Serbia, natomiast Softronic ma w najbliższym czasie przedstawić kilka nowości. Po pierwsze trwają prace nad silnikami asynchronicznymi w które zostaną wyposażone nowe konstrukcje. Dodatkowo nowe silniki pozwolą na opracowanie lokomotywy pasażerskiej o prędkości maksymalnej 200 km/h. Oprócz tego Softronic pracuje nad lokomotywą wielonapięciową. Trwają również prace nad zbudowaniem lokomotywy dwutrakcyjnej elektrycznej z dodatkowym napędem spalinowym. Nowe lokomotywy mają być dostępne dla odbiorców w 2011 roku, natomiast prototypy mają odbyć jazdy testowe już w 2010 roku na torze testowym w Făurei.
Lokomotywy Phoenix mogą dosłownie oznaczać odrodzenie się z popiołów rumuńskiego przemysłu budowy środków trakcyjnych. Po latach zastojów pojawienie się nowej konstrukcji uznano za przełomowy moment i w zasadzie proces ten nabiera dopiero na sile. W zasadzie co roku Softronic wykonuje poważny krok wprzód, a najbliższym będzie opracowanie własnych silników asynchronicznych prądu przemiennego. Nie bez znaczenia będzie zaproponowanie lokomotywy dwutrakcyjnej, która może znaleźć zastosowanie wśród wielu prywatnych przewoźników kolejowych, którzy obecnie muszą prowadzić w składzie również lokomotywę manewrową by wykonać manewry na niezelektryfikowanych odcinkach doprowadzających do zakładów przemysłowych. Natomiast z punktu widzenia Polski pozostaje oczekiwać pojawienia się tej maszyny w wykonaniu na napięcie 3 kV DC, z którym Softronic mógłby powalczyć o polski rynek, gdzie wielu prywatnych przewoźników poszukuje taniej alternatywy dla mocno przechodzonych używanych lokomotyw z Czech. Na tym polu Softronic ma duże szanse powodzenia.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024