Ponad 20 przedstawicieli samorządów lokalnych z terenu województwa łódzkiego podpisało wczoraj porozumienia w sprawie współpracy miast, gmin i powiatów województwa w zakresie organizowania i funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Porozumienie sygnowali Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień, Prezes ŁKA Andrzej Wasilewski oraz przedstawiciele samorządów lokalnych z terenów linii kolejowych: Łódź Kaliska –Sieradz i Łódź Kaliska –Łowicz Główny. Najważniejszym celem porozumienia jest jak najlepsze skoordynowanie lokalnej komunikacji z koleją aglomeracyjną. Jej powodzenie i rozwój nie będą bowiem możliwe, jeśli pasażerowie nie będą mogli korzystać z szybkiego i dogodnego dojazdu do przystanków ŁKA. Potwierdził to Prezes ŁKA, Andrzej Wasilewski: – Dziękuję samorządom, które doceniły działanie kolei aglomeracyjnej i wyraziły gotowość do współpracy, dzięki czemu mieszkańcy województwa zyskają nową jakość w transporcie kolejowym. Podpisane dzisiaj porozumienie ma dawać lepszą synchronizację rozkładów jazdy komunikacji lokalnej z transportem kolejowym.
Wśród sygnatariuszy porozumienia są m.in. największe ośrodki na trasie kolei aglomeracyjnej, jak miasta: Łódź, Pabianice, Zgierz, Łowicz, Zduńska Wola czy Sieradz, ale także mniejsi partnerzy, jak gminy Dobroń i Łyszkowice. Porozumienie podpisano w czasie panelu pt. „Transport pasażerski, a rozwój regionu –prezentacja projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”, odbywającego się w ramach Europejskiego Forum Gospodarczego –Łódzkie 2013.
Jak w praktyce ma wyglądać skoordynowanie komunikacji lokalnej z regionalną i czy chodzi tylko o synchronizację rozkładów jazdy? –Jak w każdym porozumieniu są tutaj pewne zobowiązania. –mówiła Teresa Woźniak, z-ca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego – Wszędzie tam, gdzie jest przystanek ŁKA, nasi partnerzy, czyli jednostki samorządu terytorialnego będą budować zintegrowane węzły komunikacyjne. Oczywiście są ośrodki różnej wielkości. Nie wszędzie komunikacja miejska jest dobrze rozwinięta, są miejsca, gdzie jej w ogóle nie ma i tam trzeba poszukiwać innych rozwiązań dogodnych dla pasażerów. Synchronizacja rozkładów jazdy to jedna rzecz. –Ważne będzie również budowanie wspólnej informacji pasażerskiej i dążenie do wspólnego biletu. –podkreśliła Teresa Woźniak.
Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień chwalił lokalne samorządy. – Rozmowy z nimi są niezwykle łatwe, bo rozumieją na czym polega budowa systemu transportowego. Podejmują inicjatywy sprzyjające dobrej komunikacji w swoich gminach, miastach i powiatach. Dzięki ich zaangażowaniu to przedsięwzięcie może okazać się łatwe w realizacji. Obyśmy wspólnie przekonali mieszkańców do komunikacji publicznej.
Samorządowcy są świadomi konieczności przeprowadzenia zmian w organizacji komunikacji lokalnej. Mówił o tym m.in. Prezydent Zduńskiej Woli, Piotr Niedźwiecki: – W tej chwili zlecamy koncepcję zagospodarowania terenu wokół dworca kolejowego w Zduńskiej Woli. W najbliższym czasie zamierzamy tam również przenieść węzeł komunikacji autobusowej. MPK mocno włączy się też w logistyczne skomunikowanie sąsiednich gmin z miastem Zduńską Wolą. Myślimy tu m.in. o stworzeniu połączeń z Szadku czy Widawy do Zduńskiej Woli. Myślimy też o wspólnym bilecie komunikacji miejskiej. Na pewno wykorzystamy wszystkie możliwości, by to połączenie z metropolią było jak najlepsze. O potrzebie dobrego skomunikowania osiedli z dworcem kolejowym wspominał także prezydent Sieradza Jacek Walczak.
Wszyscy uczestnicy spotkania zgodnie podkreślali, że projekt ŁKA przybliży Łódź i region do siebie. A istotną rolę ma odegrać właśnie powiązanie ze sobą różnych modeli komunikacyjnych. Raz jeszcze Piotr Niedźwiecki: – Liczę, że zduńskowolska młodzież będzie chętniej wybierać łódzkie uczelnie jako kierunek do studiowania, a niekoniecznie wyjeżdżać do Wrocławia. Jeśli sprawdzi się, że w pół godziny będzie można dojechać do Łodzi, to będzie już dobrym czasem.
Przypomnijmy, że pierwszą linią, po której pojadą pociągi ŁKA będzie linia do Sieradza. Nastąpi to w czerwcu przyszłego roku. Wcześniej, bo w kwietniu do Łodzi trafi 6 nowoczesnych pociągów firmy Stadler. Kolejne dostawy taboru i uruchomienia linii do Łowicza i Koluszek nastąpią na jesieni. Ponadto w ramach projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na stacji Łódź Widzew powstaje zaplecze techniczne do obsługi pociągów ŁKA.