Łódzkie zyskuje rozwój sieci kolejowej
Województwo łódzkie jest jednym z liderów inwestycji kolejowych, także w zakresie Regionalnego Programu Operacyjnego. W regionie realizowane są dwa projekty RPO.
Miasto centralnie położone na mapie Polski powinno być również centralnym punkiem na sieci kolejowej –mówił Zbigniew Szafrański prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 10 maja w Łodzi na spotkaniu z przedstawicielami władz samorządowych i państwowych województwa. Obecnie województwo ma specyficznie ukształtowaną sieć kolejową, gdyż główne linie przechodzą obok Łodzi. Dwa powiązane ze sobą projekty: budowy linii dużych prędkości oraz zmodyfikowany projekt modernizacji linii Warszawa –Łódź umożliwią stworzenie w Łodzi węzła, który polaczy główne szlaki kolejowe kraju.
Trasa kolei dużych prędkości nie mogłaby iść przez Łódź bez modyfikacji projektu Warszawa –Łódź, tzn. przy pozostawieniu na powierzchni połączenia Łódź Fabryczna –Łódź Widzew. Przy projekcie polaczeń związanych z łódzkim węzłem kolejowym Polskie Linie Kolejowe współpracują z urzędem marszałkowskim i urzędem miejskim. Realizacja przedsięwzięcia sprawi ze miasto będzie centralnym punkiem na trasach kolejowych: północ południe i wschód zachód. Uwzględnia się również połączenie z dworcem autobusowym i komunikacją miejską. Będzie to prawdziwy węzeł intermodalny dla podróżnych –mówił Zbigniew Szafrański.
Obecnie trwają prace modernizacyjne na trasie Warszawa –Łódź. Rozkład jazdy uwzględnia związane z tym ograniczenia i trudności. Przyjęto m.in. urealniony czas przejazdu i założenie, że w godzinach rannych priorytet będą miały pociągi z Łodzi do Warszawy, a popołudniu w kierunku przeciwnym.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego trwają prace na linii Łowicz –Zgierz. Realizacja tego zadania usprawni komunikację w ruchu pasażerskim i towarowym. Prędkość może wzrosnąć nawet do 100 km/h. Drugim projektem z RPO jest utworzenie intermodalnych przystanków z Łódzką Koleją Aglomeracyjną. Przedsięwzięcie poprawi jakość i bezpieczeństwo usług w przewozach pasażerskich. Stworzenie dogodnych punktów przesiadkowych z kolei na komunikacje miejską uatrakcyjni również transport publiczny.
PLK współpracuje z urzędami marszałkowskimi, które są organizatorami transportu publicznego na swoim terenie. Witold Stępień marszałek województwa łódzkiego pozytywnie ocenił współpracę z zarządcą infrastruktury i zapewnił o dalszym współdziałaniu i wsparciu, w ramach środków UE, zadań, które sprzyjają integracji regionu.
Łódzka konferencja Polskich Linii Kolejowych na temat perspektyw funkcjonowania infrastruktury kolejowej była spotkaniem z posłami na Sejm RP, prezydentami miast, starostami i wójtami z kolejnego województwa. Poprzedziła ja konferencja prasowa prezesa Zbigniewa Szafrańskiego i marszałka Witolda Stępnia.