Łódzkie zmodernizowane składy w komplecie. Będą kolejne

inforail
20.05.2012 19:51
Zakończyła się realizacja kontraktu wykonanego przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. W sobotę, 19 maja, punktualnie o godzinie 10:08 z dworca Łódź Kaliska wyruszył w stronę Piotrkowa Trybunalskiego siódmy zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny EN 57 w barwach województwa łódzkiego. Podróżni, którzy skorzystali z darmowego przejazdu, zafundowanego przez Urząd Marszałkowski, mogli przekonać się, że województwo coraz bardziej dba o zapewnienie najlepszego dostępnego standardu podróżowania koleją. Podczas modernizacji składów EN57 wprowadzane zostały innowacyjne rozwiązania charakterystyczne dla nowoczesnego taboru, takie jak rozbudowany monitoring, ergonomiczne fotele, w których umieszczone zostały gniazdka 230V, przyciemniane szyby, klimatyzowane przedziały, monitory LCD, toalety z obiegiem zamkniętym, wieszaki na rowery, nowoczesny system sterowania drzwi oraz urządzenia ułatwiające podróżowanie osobom z ograniczoną sprawnością ruchową. Nowe asynchroniczne silniki i układ hamulcowy zapewniły dynamiczną i płynną jazdę do 120 km/h. Charakterystyczne barwy pociągów nawiązują do motywów graficznych województwa łódzkiego, inspirowanych twórczością Katarzyny Kobro.
Łódzki zmodernizowany EN57 (foto: UMWŁ)
Województwo Łódzkie dysponuje obecnie flotą siedmiu pociągów z serii EN 57, zmodernizowanych w ramach projektu „Inwestycja w tabor kolejowy –zakup trzech zmodernizowanych pociągów o napędzie elektrycznym”. Pociągi zostały skierowane do obsługi przewozów pasażerskich na terenie województwa łódzkiego, między innymi w relacjach Łódź –Warszawa, Łódź – Sieradz. Województwo Łódzkie planuje w latach 2012 –2014 przeprowadzić modernizację kolejnych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na przebudowę czterech składów, a w przyszłym roku na sześć. Będą one jeszcze nowocześniejsze –mówi Gazecie Wyborczej Teresa Woźniak, zastępca dyrektora wydziału infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
Łódzki zmodernizowany EN57 (foto: UMWŁ)
A na tym także nie koniec. Władze samorządowe chcą nabyć także sześć nowoczesnych składów, które do 2015 roku miałyby wyjechać na trasy łączące Łódź z Częstochową. Ich zakup miałby zostać dofinansowany z środków unijnych. Przypomnijmy także, że w 2015 roku na szlakach pojawi się także 20 nowych pociągów, zakupionych przez Spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Mają one zostać przeznaczone do obsługi aglomeracyjnych i regionalnych przewozów pasażerskich, tj. tras Łódź Fabryczna –Koluszki, Łódź Kaliska –Sieradz, Łódź Kaliska –Kutno, Łódź Kaliska –Łowicz oraz Łódź Widzew – Łódź Kaliska. W planach jest również uruchomienie połączenia kolejowego ŁKA na lotnisko Lublinek. Szerzej na temat przetargu pisaliśmy tutaj.
Łódzki zmodernizowany EN57 (foto: UMWŁ)