Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódzki EN57AL-1769 – kolejna modernizacja EN57

inforail
05.04.2013 09:20
W lutym 2013 r. zaprezentowano w województwie łódzkim kolejny zmodernizowany pojazd serii EN57. Stare ezt są modernizowane, gdyż w zakresie odnowy taboru występują wieloletnie zaległości, a zespoły EN57 nie zapewniają odpowiedniej jakości przewozów.
Wykonanie modernizacji pojazdu zostało zlecone przez  Urząd Marszałkowski w Łodzi konsorcjum firm ZTNK Mińsk Mazowiecki i PESA.

l8_760

Modernizacja objęła układ napędowy, wnętrze oraz pudło pojazdu. W zakresie układu napędowego, w miejsce układu oporowego i silników prądu stałego wprowadzono falowniki i silniki asynchroniczne. Prędkość maksymalna wzrosła ze 110 do 120 km/h. Zwiększone zostało też maksymalne przyspieszenie rozruchu.
Wózki napędowe zostały nieznacznie zmodyfikowane, tak jak w poprzednich modernizacjach. Zastosowano prowadzenie osi za pomocą kolumn stalowo-gumowych. Na dachu zespołu znalazły się 2 połówkowe pantografy firmy EC Engineering, typu 160EC, dostosowane do prędkości maksymalnej 160 km/h, z napędem pneumatycznym i maksymalnym natężeniem prądu 1200 A. Na dachu oprócz klimatyzatorów (po jednym na każdy człon) umieszczono też opornik hamowania niemieckiej firmy Gino, z elementami oporowymi wykonanymi ze stali chromoniklowej.

l2_760

Zmiany zewnętrzne są następujące:
  • nowa ściana czołowa, odmienna w stosunku do poprzednich modernizacji
  • zastosowanie okien o powierzchni jednolitej ze ścianą boczną
  • eliminacja rynienki na ścianie bocznej
  • nowe malowanie
  • drzwi odskokowo-przesuwne otwierane przyciskiem przez pasażera

l3_760

Zmiany we wnętrzu są następujące:

  • oddzielne fotele z estetyczną tapicerką w miejsce podwójnych siedzisk
  • jasnoszare panele z tworzywa sztucznego na ścianach w miejsce wykładzin z drewnopodobnym wzorem
  • eliminacja ścianek działowych w przedsionkach, wprowadzenie szyb z logiem ZNTK MM w sąsiedztwie drzwi
  • przyciemniane szyby w oknach bocznych, lufciki w miejsce opuszczanych szyb
  • klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej zastępuje opuszczane szyby
  • wprowadzenie gniazdek 230 V
  • toaleta z zamkniętym obiegiem, dostosowana do obsługi niepełnosprawnych, z miejscem do przewijania niemowląt
  • nowy pulpit maszynisty
  • automat do sprzedaży przekąsek i napojów
  • wieszaki na rowery
W zakresie napędu, z racji na brak specjalnych wzmianek, można przypuszczać montaż tak jak dotychczas falowników Medcom FT-500-3000-UF oraz silników asynchronicznych Emit Żychlin STDa315, zamontowanych w adaptowanych kadłubach dotychczasowych silników szeregowych.
Obecnie łódzki UM  posiada 8 zmodernizowanych EN57, a do 2014 r. ma ich być 11. Modernizacja pociągu kosztowała 8,5 mln zł. Nowe, 2-członowe pociągi Stadlera będą kosztować 2 razy tyle.

l1_760

Prospekt asynchronicznego EN57AKM – http://www.medcom.com.pl/dl/MEDCOM_EN57AKM.pdf