Łódzka Kolej Aglomeracyjna coraz bliżej
inforail
06.02.2011 21:45
Łódzka Kolej Aglomeracyjna coraz bliżej
Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, zapowiedział w ubiegły piątek, że jeszcze wiosną złożony zostanie wniosek o dofinansowanie z pieniędzy unijnych projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Dokument już jest opracowywany, rozmawiamy nawet w sprawie skredytowania naszego wkładu do realizacji projektu – mówił marszałek na konferencji prasowej, w której uczestniczyli również Marek Faber, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. oraz Grzegorz Nita, dyrektor w PKP S.A. Centrala.
Projekt pod nazwą „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej –etap I”powstał z inicjatywy i dzięki zaangażowaniu Zarządu Województwa Łódzkiego. – Prace nad nim rozpoczęły się jeszcze w 2008 r. – przypomniał Witold Stępień.
Jego realizatorem będzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o., będąca własnością Województwa Łódzkiego. Spółka zarejestrowana została w czerwcu 2010 r., aby skuteczniej realizować zadania związane z transportem aglomeracyjnym oraz w prostszy sposób rozliczać się m.in. z podatków. Żeby jednak spółka mogła bez przeszkód ubiegać się o pieniądze potrzebna jest zmiana w zapisach proceduralnych. Na taką propozycję władz Województwa Łódzkiego przystały już Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury, pozostaje formalna akceptacja Komitetu Monitorującego. – Na początku marca zapis zostanie usankcjonowany i będziemy mogli składać nasz wniosek – dodał marszałek.
Projekt ŁKA znajduje się na tzw. liście indykatywnej projektów kluczowych, co zapewnia jego dofinansowanie.
– Prowadzimy już rozmowy w sprawie skredytowania części naszego wkładu do ŁKA z dużymi bankami polskimi i zagranicznymi – poinformował Witold Stępień. – Kredyt opiewający na kwotę ok. 170 mln zł będzie spłacany przez kilkanaście lat.
Tymczasem uruchomienie systemu kolei aglomeracyjnej nastąpi w 2014 r., a już w 2013 trafią do województwa pierwsze szynobusy, które będą wykorzystywane na trasach ŁKA. Na realizację przedsięwzięcia złoży się zakup 20 szynobusów (18 z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz dwóch z dodatkowych m.in. z Funduszu Kolejowego). Jeden pojazd będzie mógł zabrać nawet 200 pasażerów. Wybudowane zostanie także zaplecze techniczne na stacji Łódź Widzew dla utrzymania taboru.
W pierwszym etapie ruch pociągów będzie się odbywał na bazie istniejących i zmodernizowanych linii kolejowych po 4 liniach:
Łódź Kaliska –Zduńska Wola (przewiduje się połączenie do Sieradza)
Łódź Kaliska –Łowicz
Łódź Widzew –Kutno
Łódź Fabryczna –Koluszki.
Wartość całego przedsięwzięcia to ponad 400 mln zł. Kwalifikowalna wartość projektu wynosi 328 milionów zł (koszty, które zostaną objęte dofinansowaniem). Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie do 50 proc. tych wydatków. Marszałek Stępień zapowiedział jednak, że podczas jego ostatniej wizyty w Brukseli padły deklaracje, że finansowanie projektów kolejowych ma sięgać nawet 59%.
W związku z projektem zrealizowane zostaną dodatkowe inwestycje mające usprawnić powstający system. Marek Faber, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A., wymienił m.in. tory na trasie Zgierz – Łowicz, czy Łódź – Zduńska Wola.
Przy okazji wybudowane i zmodernizowane zostaną przystanki kolejowe z wykorzystaniem środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Nowe przystanki to: Radogoszcz Zachód, Glinnik Wieś, Bratoszewice, Domaniewice, ul. Pabianicka w Łodzi, Dąbrowa (Łódź), Zgierz ul. Jaracza, Zgierz Północ, Ozorków Nowe Miasto. Przebudowywane: Smardzew, Glinik, Swędów, Stryków, Głowno, Zgierz Kontrewers, Grotniki, Chociszew. W planach jest także wybudowanie łącznicy Łódź Retkinia –Łódź Karolew oraz linii do Portu Lotniczego im. Wł. Reymonta (Łódź Lublinek –Port Lotniczy –Łódź Retkinia).
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024