Łódzka Kolej Aglomeracyjna coraz bliżej

inforail
06.02.2011 21:45
Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, zapowiedział w ubiegły piątek, że jeszcze wiosną złożony zostanie wniosek o dofinansowanie z pieniędzy unijnych projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Dokument już jest opracowywany, rozmawiamy nawet w sprawie skredytowania naszego wkładu do realizacji projektu – mówił marszałek na konferencji prasowej, w której uczestniczyli również Marek Faber, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. oraz Grzegorz Nita, dyrektor w PKP S.A. Centrala.
Konferencja prasowa w sprawie ŁKA (foto: UMWŁ)Konferencja prasowa w sprawie ŁKA (foto: UMWŁ)
Projekt pod nazwą „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej –etap I”powstał z inicjatywy i dzięki zaangażowaniu Zarządu Województwa Łódzkiego. – Prace nad nim rozpoczęły się jeszcze w 2008 r. – przypomniał Witold Stępień.
Jego realizatorem będzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o., będąca własnością Województwa Łódzkiego. Spółka zarejestrowana została w czerwcu 2010 r., aby skuteczniej realizować zadania związane z transportem aglomeracyjnym oraz w prostszy sposób rozliczać się m.in. z podatków. Żeby jednak spółka mogła bez przeszkód ubiegać się o pieniądze potrzebna jest zmiana w zapisach proceduralnych. Na taką propozycję władz Województwa Łódzkiego przystały już Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury, pozostaje formalna akceptacja Komitetu Monitorującego. – Na początku marca zapis zostanie usankcjonowany i będziemy mogli składać nasz wniosek – dodał marszałek.
Projekt ŁKA znajduje się na tzw. liście indykatywnej projektów kluczowych, co zapewnia jego dofinansowanie.
ŁKA
– Prowadzimy już rozmowy w sprawie skredytowania części naszego wkładu do ŁKA z dużymi bankami polskimi i zagranicznymi – poinformował Witold Stępień. – Kredyt opiewający na kwotę ok. 170 mln zł będzie spłacany przez kilkanaście lat.
Tymczasem uruchomienie systemu kolei aglomeracyjnej nastąpi w 2014 r., a już w 2013 trafią do województwa pierwsze szynobusy, które będą wykorzystywane na trasach ŁKA. Na realizację przedsięwzięcia złoży się zakup 20 szynobusów (18 z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz dwóch z dodatkowych m.in. z Funduszu Kolejowego). Jeden pojazd będzie mógł zabrać nawet 200 pasażerów. Wybudowane zostanie także zaplecze techniczne na stacji Łódź Widzew dla utrzymania taboru.
W pierwszym etapie ruch pociągów będzie się odbywał na bazie istniejących i zmodernizowanych linii kolejowych po 4 liniach:
Łódź Kaliska –Zduńska Wola (przewiduje się połączenie do Sieradza)
Łódź Kaliska –Łowicz
Łódź Widzew –Kutno
Łódź Fabryczna –Koluszki.
Wartość całego przedsięwzięcia to ponad 400 mln zł. Kwalifikowalna wartość projektu wynosi 328 milionów zł (koszty, które zostaną objęte dofinansowaniem). Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie do 50 proc. tych wydatków. Marszałek Stępień zapowiedział jednak, że podczas jego ostatniej wizyty w Brukseli padły deklaracje, że finansowanie projektów kolejowych ma sięgać nawet 59%.
W związku z projektem zrealizowane zostaną dodatkowe inwestycje mające usprawnić powstający system. Marek Faber, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A., wymienił m.in. tory na trasie Zgierz – Łowicz, czy Łódź – Zduńska Wola.
Przy okazji wybudowane i zmodernizowane zostaną przystanki kolejowe z wykorzystaniem środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Nowe przystanki to: Radogoszcz Zachód, Glinnik Wieś, Bratoszewice, Domaniewice, ul. Pabianicka w Łodzi, Dąbrowa (Łódź), Zgierz ul. Jaracza, Zgierz Północ, Ozorków Nowe Miasto. Przebudowywane: Smardzew, Glinik, Swędów, Stryków, Głowno, Zgierz Kontrewers, Grotniki, Chociszew. W planach jest także wybudowanie łącznicy Łódź Retkinia –Łódź Karolew oraz linii do Portu Lotniczego im. Wł. Reymonta (Łódź Lublinek –Port Lotniczy –Łódź Retkinia).