Łódź węzłem przesiadkowym Polski?
Prezydent Łodzi HannaZdanowska uważa, że po wybudowaniu w mieście tunelu średnicowego łączącegodworce Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem, Łódź ma szansę staćsię głównym węzłem przesiadkowym w Polsce, jeśli chodzi o komunikację kolejową.
Kilka dni temu PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę tunelułączącego dworce kolejowe w Łodzi. Inwestycja ma kosztować ok. 2 mld zł brutto.Zdaniem przedstawicieli PKP PLK tunel, który będzie wybudowany pod centrummiasta, „radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruchdalekobieżny”. Będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej,gdzie obecnie kończą się tory. Doprowadzi on ruch pociągów do dwóch innychłódzkich dworców: Łodzi Kaliskiej oraz Łodzi Żabieniec. Wybudowanie tunelu maumożliwić w Łodzi ruch dalekobieżny w kierunkach północ-południe iwschód-zachód.
Zdaniem prezydent Zdanowskiej Łódź ma szansę stać sięgłównym węzłem przesiadkowym w Polsce, jeśli chodzi o komunikację kolejową.Przypomniała, że do tej pory mówiło się o mieście, że „ma swoje dworceprzesiadkowe w Koluszkach i Kutnie”. „Teraz jest szansa, że dziękitunelowi pociągi będą miały możliwość szybkiego przejazdu przez Łódź, a nowowybudowany dworzec Łódź Fabryczna będzie dawał podróżnym komfort przesiadaniasię” – powiedziała.
Obecny na spotkaniu dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich(ZIM) Grzegorz Nita jest przekonany, że po wybudowaniu tunelu na pewno pojawiąsię w Łodzi pociągi łączące duże polskie miasta oraz pociągi międzynarodowe.Według niego, kolej sama będzie zainteresowana, aby zwiększyć liczbę połączeń.
Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowego połączeniakolejowego wraz z dwoma nowymi przystankami w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej,Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej,Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). O ich powstanie wnioskowalim.in. mieszkańcy Łodzi.
Jak poinformowano na czwartkowej konferencji, tunel, któryłodzianie nazwali już małym metrem, będzie miał ponad 4 km. Część inwestycjibędzie wykonywana metodą drążenia tarczą, która ma mieć 11 metrów średnicy;pozostała – metodą odkrywkową. W dużej części tory będą na głębokości 30metrów. Znajdujące się w tunelu przystanki mają mieć ponad 150 metrów długości.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść ok. 2 mld zł brutto.Większość pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych. Prace projektowe ibudowalne zaplanowane są na lata 2017-2022.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budowa tunelu średnicowego jest drugim etapem projektunazwanego Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od2011 r. budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz znowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.
Powstały dworzec – według PKP PLK – jest największym inajnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Stanie się on kluczowymelementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego,łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikacjędalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.
Pierwsze rozkładowe pociągi z Łodzi Fabrycznej odjadą 11grudnia br. Wartość tego kontraktu wyniosła 1,75 mld zł brutto.
„