Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Łódź: PKP S.A i Miasto Łódź ustaliły układ nowego dworca Łódź Fabryczna

inforail
07.07.2008 13:03

Teren nowego dworca Łódź Fabryczna. Fot. PKP S.A.

Nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, należący do PKP S.A., będzie węzłem komunikacyjnym integrującym ze sobą pociągi: aglomeracyjne, międzyregionalne, wysokich prędkości, a także komunikację miejską Łodzi autobusową PKS oraz parkingi dla samochodów.
Miasto Łódź, Polskie Koleje Państwowe S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły porozumienie określające układ komunikacyjny nowego dworca. W podpisaniu wspólnych ustaleń uczestniczyli również Cezary Grabarczyk, Minister Infrastruktury oraz Bogdan Zdrojewski, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Perony dworca Łódź Fabryczna będą zlokalizowane ok. szesnastu metrów pod powierzchnią ziemi, a sam dworzec będzie miał kilka kondygnacji. Węzeł komunikacyjny będzie obsługiwał pociągi wysokich prędkości na linii Warszawa –Łódź –Kalisz –Poznań –Wrocław oraz pociągi aglomeracyjne, regionalne i międzyregionalne. Wszystkie składy będą poruszać się w tunelu idącym pod centrum miasta Łodzi. Dzięki takiemu rozwiązaniu powierzchnia terenu zostanie wykorzystana na cele biurowe, hotelowe i mieszkaniowe.
Wspólne ustalenia są efektem studialnych prac projektowych prowadzonych w 2008 roku, opartych na projekcie koncepcyjnym zagospodarowania fragmentu miasta Łodzi autorstwa Roba Kriera, ograniczonego ulicami: Henryka Sienkiewicza, Gabriela Narutowicza, Stefana Kopcińskiego i Juliana Tuwima. Węzeł komunikacyjny i dworzec zlokalizowane będą na powierzchni około 10 – 15 hektarów.
Dzięki porozumieniu, powstanie na zlecenie Grupy PKP studium wykonalności projektu oraz koncepcja koordynacyjna zagospodarowania stacji Łódź Fabryczna. Prace budowlane rozpoczną się na przełomie 2009 i 2010 roku. Grupa PKP chce, aby nowy węzeł komunikacyjny i dworzec powstały do 2012 roku. Całość inwestycji, z zabudową terenu na powierzchni, powinny zostać zakończone w ciągu kilku następnych lat.
Projekt nowego dworca kolejowego PKP S.A. Łódź Fabryczna, nie jest jedynym realizowanym w tej chwili przez Polskie Koleje Państwowe S.A. Spółka planuje przebudowę i modernizacją kilkunastu największych dworców kolejowych w najbliższych latach. Analogiczne działania obejmą dworce w: Katowicach, Wrocławiu, Warszawie (Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia), Krakowie, Poznaniu i Gdyni. Wartość tych inwestycji wyniesie około 1,5 miliarda euro. Celem PKP S.A. jest stworzenie w tych lokalizacjach nowoczesnych dworców i centrów biznesowych. Będą one węzłami komunikacyjnymi dającymi nowe możliwości przemieszczania się, spędzania czasu oraz prowadzenia działalności gospodarczej mieszkańcom miast i podmiotom gospodarczym.