Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lis i borsuk w kolejowej fotopułapce

inforail
06.10.2016 13:40

Ponad 50 km liniikolejowych i ponad 15 tys. śladów obecności dzikich zwierząt ? PKP PolskieLinie Kolejowe S.A. sprawdzały wpływ linii kolejowych na zwierzęta w północno-zachodniej Polsce. Zarządca infrastruktury podczas planowania inwestycjidba o skuteczną ochronę środowiska. Szczególnym monitoringiem objęte są liniekolejowe przecinające kluczowe korytarze migracyjne zwierząt oraz rezerwaty przyrodyi obszary Natura 2000.

Linia kolejowa niestanowi bariery dla zwierząt

Podczas blisko roku prac w terenie zarejestrowano śladyobecności 18 gatunków dzikich zwierząt, m.in. jelenia europejskiego, sarny,dzika czy lisa. Na badanym obszarze pojawiły się także gatunki chronione: wilk,wydra i bóbr. Dzięki wykorzystaniu fotopułapek udało się zaobserwować, żetorowisko bez problemu pokonują także lis czy borsuk ? część z nich chętnie wędrowaławzdłuż linii kolejowych.

Z przeprowadzonych badań odcinków linii położonych napółnocno-zachodnim obszarze kraju wynika, że torowisko nie stanowi fizycznejprzeszkody dla wielu gatunków dużych i średnich zwierząt. Przede wszystkim zewzględu na niską częstotliwość ruchu pociągów. Zgodnie z badaniamiuwzględniającymi dane zgromadzone w całej Europie, linie kolejowe, podobnie jakdrogi publiczne o natężeniu ruchu poniżej 1 000 pojazdów dziennie (ok. 40 poc./ godzinę), nie ograniczają możliwości poruszania się zwierząt oraz mogąpowodować jedynie losowe i incydentalne kolizje. Zdarzenia nie są zagrożeniemdla populacji gatunków pospolitych, do których należą m.in. dziki, sarny czyjelenie.

Ochrona zwierząt

Bezpieczny ruch pociągów oraz bezproblemowa wędrówkazwierząt przez torowisko są ze sobą ściśle powiązane. Liczba zwierzątprzekraczających linię kolejową i występujących kolizji, wiedza na tematszlaków migracyjnych to podstawa do planowania działań minimalizującychwystępujące na kolei zdarzenia ze zwierzętami.

Jak najmniejsza ingerencja w naturalne ukształtowanie terenupozwala zwierzętom swobodnie wędrować, także przez torowisko. W pobliżugłównych magistrali kraju, gdzie ruch pociągów jest częstszy, PLK stosujądźwiękowe urządzenia ochrony zwierząt – przed przejazdem pociągu emitująnaturalne ostrzegawcze głosy zwierząt, które zmniejszają ryzyko wtargnięcia podprzejeżdżający skład. Wzdłuż linii kolejowych zarządzanych przez PLK, działałącznie 1031 takich urządzeń, zabezpieczają prawie 65 km linii kolejowych.Wybór lokalizacji do montażu UOZ dokonywany jest we współpracy z miejscowyminadleśnictwami, kołami łowieckimi i dyrekcjami parków. Tam gdzie jest to uzasadnione,PLK budują dolne i górne przejścia dla zwierząt oraz dostosowują obiektyinżynieryjne do pełnienia takich funkcji. W ubiegłym roku w trosce obezpieczeństwo dużych i średnich zwierząt zbudowano 25 przejść. Na przykładkoszt budowy 6 przejść dla średnich zwierząt na modernizowanym odcinku Tarnów ?Dębica to ok. 1,3 mln zł. Małe zwierzętamogą korzystać od ubiegłego roku z kolejnych 43 udogodnień, by infrastrukturakolejowa nie była przeszkodą w przemieszczaniu się.

Przyroda wokół kolei

W bliskim sąsiedztwie linii kolejowych zarządzanych przezPKP Polskie Linie Kolejowe S.A. znajduje się 359 obszarów Natura 2000, w tym264 specjalnych obszarów ochrony siedlisk oraz 95 terenów specjalnej ochronyptaków. Linie kolejowe zarządzane przez PLK przecinają 258 obszarów Natura2000. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadząc inwestycje dokładają wszelkichstarań, by miały one jak najmniejsze oddziaływanie na florę i faunę. Monitoringlinii związany z prowadzeniem inwestycji z perspektywy 2014 -2020 potwierdził,że modernizacje linii nie mają znaczącego wpływu na ssaki, płazy, gazy i ptakioraz na ich szlaki wędrówki.