Linie miejskie w Pradze obsłużą pojazdy z PESY
Praga rozstrzygnęła przetarg na obsługę miejskich linii kolejowych S49 i S61 w latach 2024 - 2039. Pojawią się tam pojazdy, wyprodukowane przez PESĘ.
Przetarg wygrał RegioJet, a udział w postępowaniu brało trzech oferentów. Od grudnia 2024 roku wybrany przewoźnik będzie obsługiwał istniejącą linię S49 z Hostivař do Roztoky oraz nową linię S61 z Vršovic do Běchovic przez kolejne 15 lat.
Przewoźnik do realizacji tego zadania zakupi 7 nowych niskopodłogowych jednostek elektrycznych o pojemności co najmniej 230 pasażerów. Będą to trzyczłonowe składy, które wyprodukuje PESA. Obecnie eksploatowane pojazdy będą jeździć na linii S49.
Trzech przewoźników
W komunikacie prasowym przypomniano, że w przetargu wzięli udział przewoźnicy RegioJet, Czeskie Koleje oraz ARRIVA. RegioJet wygrał z ceną wykonania zadania przewozowego w wysokości 215,50 CZK za pociągokilometr. Roczna wartość umowy wynosi 162 335 935 CZK. W porównaniu z pierwotnym założeniem ostateczna cena była o około jedną trzecią tańsza.
Nowe pociągi elektryczne z dostępem bez barier, przedziałem pierwszej klasy, wyposażonym w Wi-Fi i pełną klimatyzację pojadą na linii w grudniu 2024 r. Pociągi zasilane prądem stałym i przemiennym będą już wyposażone w ETCS.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do pierwszej linii kolei miejskiej S49 zostanie dodana kolejna linia kolejowa S61, która połączy poszczególne dzielnice na całym obwodzie centralnej Pragi bez konieczności przejazdu przez centrum miasta i będzie prowadzić z Vršovic przez Zahradní Město, stację metra Depo Hostivař i trzy nowe przystanki w Pradze do Běchovic.
Plan szybkiego połączenia przedmieść Pragi koleją był rozważany od 2002 roku. W 2004 roku kursowała pierwsza miejska linia kolejowa S41 między Libní a Roztoky, która stopniowo została przedłużona do Hostivař i tym samym zmieniła swoje oznaczenie na S49. Nowy dworzec kolejowy Praga-Eden działa od grudnia 2020 roku, a sąsiedni przystanek autobusowy Zahradní Město został otwarty we wrześniu 2021 roku.
Na potrzeby nowej linii S61, która połączy Vršovice z Běchovicami w rekordowe 23 minuty, w Vršovicach został już ukończony nowy 4 peron oraz cztery zupełnie nowe przystanki Depo Hostivař, Kyje-Jiráskova čtvrť, Jahodnice i Hostavice. Budowę czwartego peronu we Vršovicach również sfinansowała Praga.
Obie linie miejskie będą kursować co 30 minut w dni powszednie i co 60 minut w weekendy. W przyszłości istnieje możliwość rozszerzenia operacji, skrócenia interwałów oraz wydłużenia obu linii w ramach opcji. Linia S49 mogłaby biec do Říčan, a linia S61 do Smíchova, a z drugiej strony do Úval.