Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linie do lotniska w Modlinie i do Zegrza to priorytety Mazowsza

inforail
01.02.2018 06:44

Budowa połączeńkolejowych między stacją a terminalem lotniczym w Modlinie oraz międzyChorzelami a Ostrołęką, a także oraz reaktywacja linii Zegrzyk – tonajpilniejsze inwestycje kolejowe na Mazowszu.

Nowe linie i unowocześnianie taboru Kolei Mazowieckich majązachęcić mieszkańców do rezygnacji z samochodu na rzecz pociągów. To elementwalki o czyste powietrze, ale też niezbędna kwestia dla rozwoju miejsc pracy –mówi marszałek województwa Adam Struzik.

– Najważniejsze inwestycje kolejowe zwiększą w newralgicznychmiejscach możliwość podróżowania. Pierwsza z nich to łącznik kolejowy międzystacją kolejową Modlin a terminalem w porcie lotniczym Modlin. Druga toaktywizacja specjalnej strefy ekonomicznej w Przasnyszu i w Chorzelach, topołączenia kolejowe Chorzele-Ostrołęka, a trzecia inwestycja to reaktywowaniekrótkiej, ale niezwykle ważnej linii, tzw. Zegrzyk, łączącego główną siećkolejową z Zalewem Zegrzyńskim – mówi agencji Newseria Biznes Adam Struzik,marszałek województwa mazowieckiego.

Te inwestycje, które zdaniem marszałka, są najpilniejsze dlaregionu. Będą one realizowane przy wsparciu środków z Regionalnego ProgramuOperacyjnego. Zarząd województwa liczy jednak także na inwestycje kolejowefinansowane z Funduszu Spójności czy w ramach programu operacyjnegoInfrastruktura i Środowisko.

– Dzisiaj kreując rozwój całego Mazowsza, musimy miećprzewozy kolejowe na najwyższym poziomie, bo to, że miliony pasażerów przenosząsię ze swoich samochodów do kolei jest elementem walki o czyste powietrze.Stanie się tak pod warunkiem, że te koleje są najwyższej jakości, że zapewniająkomfort podróżowania – mówi Adam Struzik.

Elementem poprawy jakości podróżowania koleją jest programmodernizacji taboru Kolei Mazowieckich, które pod względem liczby przewożonych pasażerówsą wśród przewoźników kolejowych numerem dwa w Polsce. Według danych UrzęduTransportu Kolejowego w ubiegłym roku przewiozły ponad 62 mln pasażerów, codaje spółce ponad 20-proc. udział w rynku przewozów. Ten rok Koleje Mazowieckierozpoczęły z rekordowym zamówieniem. Spółka samorządu województwa mazowieckiegokupi 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych za 2,2 mld zł.

Nowe pociągi będą klimatyzowane, wyposażone m.in. wbezprzewodowy dostęp do internetu, w wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformędla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych irowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontaktpasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory.

– Koleje Mazowieckie to krwioobieg rozwoju społecznego igospodarczego Mazowsza. Trzeba sobie uświadomić, że te prawie 63 milionypasażerów to głównie mieszkańcy Mazowsza i ośrodków subregionalnych takich, jakRadom, Płock, Siedlce, Ostrołęka, Ciechanów – mówi marszałek województwa mazowieckiego.– Zwracam tu uwagę na element gospodarczy, np. rynek pracy. Trudno sobiewyobrazić dobry rynek pracy bez możliwości przemieszczania się ludzi i togłównie za pomocą kolei.

Gdy KM zaczynały 13 lat temu miały do dyspozycji jedyniedzierżawione, mocno używane pociągi. Dziś mają 317 składów, a po dostarczeniunowych będą miały ich łącznie 388. Więcej pojazdów to przede wszystkimzwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu.

Marszałek Mazowsza podkreśla jednocześnie znaczenie kolei dlapromowania kultury. Koleje Mazowiecki na początku 2017 roku uruchomiłycałoroczną akcję promocyjną „Koleją do kultury”, zachęcając do podróżypociągiem połączonej z wizytą w jednej z 13 partnerskich instytucji kultury.

W 2018 roku spółki Koleje Mazowieckie i Warszawska KolejDojazdowa dofinansowane zostaną z budżetu Mazowsza łącznie na kwotę 286,6miliona złotych.