Linia z Krakowa do Zakopanego dopiero w 2026 roku, czas przejazdu 100 minut

inforail
05.11.2017 10:14

Do 2026 r. powstanienowa linia kolejowa z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza – zadeklarował wsobotę w Mszanie Dolnej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Inwestycja naodcinku Podłęże Szczyrzyc wraz z modernizacją istniejącego odcinak Chabówka-NowySącz ma kosztować 6 mld zł.

Dzięki inwestycji dojazd pociągiem z Krakowa do Zakopanegoma zająć ok. 100 minut, a do Nowego Sącza godzinę. Obecnie podróż koleją zKrakowa do Zakopanego oraz do Nowego Sącza trwa trzy godziny.

„Rozpoczynamy jedno z najważniejszych przedsięwzięćkolejowych, przedsięwzięć komunikacyjnych na terenie naszego kraju. To nie jestinwestycja o charakterze lokalnym, to jest przedsięwzięcie o charakterzeogólnopolskim, a nawet międzynarodowym. Celem tego przedsięwzięcia jest, abypodróż z Gdańska do Zakopanego wynosiła około sześciu godzin. Z Warszawy doZakopanego około 3,5 godziny, a z Krakowa do Zakopanego godzinę i 40 minut” –zapowiedział Adamczyk.

W ramach inwestycji powstanie zupełnie nowa, dwutorowa liniakolejowa na 58-mio kilometrowym odcinku od podkrakowskiego Podłęża w kierunkupołudniowym do miejscowości Szczyrzyc.

Na tej trasie pociągi mają osiągać prędkość do 160 km nagodzinę. Dalej linia rozgałęzi się na linie jednotorowe w kierunku MszanyDolnej, a następnie trasa przejdzie na istniejąca linię do Chabówki iZakopanego. Druga linia poprowadzi w kierunku Tymbarku i dalej istniejącymśladem do Limanowej i Nowego Sącza.

Adamczyk zwrócił w tym kontekście uwagę na zaniedbaniapoprzednich rządów. „Wiele lat mówiono o tym, że należy realizować tęinwestycję. Wylano tony farby, zadrukowano setki ton papieru, wielu politykówzabierało głos na ten temat na przestrzeni ostatnich lat” – zaznaczyłminister.

„Jestem głęboko przekonany, że gdyby nasi poprzednicy PlatformaObywatelska i politycy PSL byli pełni determinacji i zechcieli wpierw zrobić, apóźniej o tym mówić, to dzisiaj wszystkie prace związane z tą inwestycją byłybyjuż na ukończeniu. My dzisiaj mówimy jasno i wyraźnie: mamy konkretnyharmonogram, wiemy co mamy zrobić i rozpoczynamy działania” – oświadczył szefMIB.

Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchelpowiedział, że w ciągu kilku miesięcy będzie wybrany projektant inwestycji, ana ukończeniu jest wydawanie decyzji środowiskowych dla inwestycji. Wedługplanów w 2020 r. zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót, a w 2026 r.trasą pojadą pierwsze pociągi.

Plany budowy tej linii kolejowej snuto już przed pierwsząwojną światową. Koncepcja odżyła w latach 90-tych ubiegłego wieku, ale z powodubraku funduszy wycofano się z niej.